Hoe kunnen wij de inwoners in onze gemeente vrijwillig meer afval laten scheiden, want we willen het aantal kilo’s restafval per inwoner verlagen. Dat was de vraag die één van onze klanten ons onlangs stelde.
Nu is dit niet de eerste gemeente die hier werk van gaat maken. Wanneer je gaat zoeken zie je dat dit vraagstuk speelt in bijna iedere gemeente en dat het antwoord in 9 van de 10 gevallen een communicatiecampagne is. Waarbij inwoners worden aangesproken op beter afval scheiden en waarbij duidelijk wordt gemaakt dat afval scheiden ontzettend goed en nuttig is. Meestal voorzien van een leuke kwinkslag, een toefje humor en een Facebookpagina waar we de succesverhalen delen.
Maar verandert dit type campagne nu ook het gedrag van de inwoner? De wetenschap is hier vrij duidelijk over. Er is vrijwel geen verband tussen het informeren van inwoners op deze manier en een daadwerkelijke langdurige verandering van dit routinematig afvalgedrag.
Een aanpak die beter werkt is het geven van duwtjes die letterlijk en figuurlijk zo dicht mogelijk op het daadwerkelijke gedrag zitten. Dat is nudgen en daarmee stuur je het gedrag in de gewenste richting. Holle Bolle Gijs die Papier Hier roept in de Efteling is een mooi voorbeeld van zo’n nudge. Overal waar hij staat is geen rondslingerend papiertje meer te zien. De uitdaging is om duwtjes te vinden die ditzelfde bewerkstelligen in de huiselijke omgeving. Zodat afval daar zoveel mogelijk gescheiden wordt doordat ze precies op het juiste moment helpen bij en herinneren aan het goede gedrag. Zo pak je het probleem bij de bron aan en zo lukt het om dit soort gedrag effectief te beïnvloeden.
Bijvoorbeeld door een sticker op de afvalcontainer te plakken die de inwoner bedankt voor het goede afvalscheiden. Geeft iedere keer een positieve bevestiging wanneer je aan afvalscheiding doet, en knaagt iedere keer een beetje aan het geweten wanneer je dit nog niet doet.
Of een telefonisch onderzoek over afvalscheiding om ideeën op te halen hoe het beter kan, maar waarbij je ook vraagt of afvalscheiding belangrijk is en of de inwoner nog meer afval zou kunnen scheiden. Na “ja” zeggen op dit soort vragen zal het daadwerkelijke scheidingsgedrag verbeteren.
Zo zijn er nog veel meer nudges te bedenken. Zoek de oplossing niet in één grote supernudge maar bedenk er meer en houd ze klein zodat ze haalbaar zijn en geschikt zijn voor verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Zo adviseren wij voor flatbewoners totaal andere nudges te ontwikkelen dan voor inwoners van het buitengebied.
Wil je eens met ons doorpraten over het werken met deze gedragsduwtjes, of wil je zelf werk maken van afval nudgen. We kunnen je in één sessie al een aardig eind op weg helpen.
Het bedenken van goede nudges is een mooi onderwerp voor een co-creatie proces, waarbij je met afvalprofessionals, inwoners en beleidsmensen nadenkt over beter afvalscheiding en de hulp die we inwoners daarbij kunnen bieden. De uitkomsten zullen je verrassen.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.