Gedragsbeïnvloeding

Hoe beïnvloed je het gedrag van de omgeving?

Gedragsbeïnvloeding

Hoe beïnvloed je het gedrag van de omgeving?

Aanpak & uitvoering

Je wilt de omgeving stimuleren om hun huis te isoleren. Of de tuin te vergroenen. Of zwerfafval op te ruimen. Gedragsbeïnvloeding is het instrument dat je inzet om het gedrag van de omgeving te veranderen. Wat is het verschil met communicatie en participatie? Communicatie zet je in om te informeren, en vraagt geen ander gedrag. Participatie zet je in om de omgeving te laten meedenken aan de voorkant van je beleid/project. Gedragsbeïnvloeding is alleen in de uitvoering.

We werken met methodiek CASI

De CASI-methodiek van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, passen we toe op gedragscampagnes van lokale overheden. We geven je inzicht hoe je met communicatie en publieke campagnes gedrag echt kunt veranderen, welke factoren gedrag bepalen en we leren je hoe je de methodiek zelf kunt inzetten. De essentie van CASI is dat je van gedragsbelemmering naar gedragssturing wilt. Als je weet wat mensen echt drijft, dan kun je daar met communicatie gericht op inspelen.

Wil je meer weten over de methodiek CASI? Meld je aan voor het gratis webinar Gedragsbeïnvloeding of lees meer.

Meer over CASI

Webinar CASI (gratis)

Maak kennis met de methodiek CASI. In een uurtje leggen we de methodiek uit en laten we je zien hoe jij de methodiek kunt toepassen op jouw vraagstukken.


null

Gratis aanmelden


Je wilt in 6 weken een aanpak voor gedragsbeïnvloeding

Wij geloven in co-creatie. Tijdens een Fasterclass Gedragsbeïnvloeding gaat ons team met jou aan de slag om de aanpak voor een effectieve publieke campagne te maken voor jouw vraagstuk. Dat doen we op basis van de methodiek CASI. In de Fasterclass leggen we de basis voor je campagnestrategie. Je krijgt de meeste adviesuren in de kortste tijd. Het resultaat van de Fasterclass is een aanpak voor het succesvol beïnvloeden van gedrag met met een publieke campagne voor jouw case. Effectief en met langdurige resultaten in gedragsverandering.

Alles over de Fasterclass

De gemeente Velsen heeft te maken met afvaldumpingen in de stad. Het gaat hierbij vooral om het dumpen van (grof) vuil rondom de ondergrondse afvalinzamellocaties in de wijken. We kozen voor een Fasterclass Gedragsbeïnvloeding om een aanpak te maken. 

Lees meer.

 


Je hebt ondersteuning nodig in de uitvoering

Soms heb je extra kennis of capaciteit bij de uitvoering van een publieke campagne projecten nodig. Je hebt behoefte aan ervaring, projectmatig werken en meedenken over de inzet van de instrumenten. Dan kan het gaan over het voorzitten en organiseren van bijeenkomsten, het ontwikkelen van tools of de inzet van online media. SIR heeft een ervaren team en een groot netwerk om je ondersteunen in de uitvoering van je communicatie opgave. 


Meer over projectmanagement

SIR communicatie & participatie bedacht het concept om via een video de boodschap over een gedragsverandering voor de werknemers in bouw en infra naar voren te brengen. Ook werden we gevraagd als overall projectleider.
Lees meer.


Je wilt het zelf doen met training

Als (publieke) organisatie wil je je publiek op een zo effectief mogelijke manier informeren, overtuigen en/of beïnvloeden. Het inzetten van een gedragscampagne behoort hierbij tot de mogelijkheden. Maar waar moet je op letten bij het opzetten van een publieke campagne? Hoe bereik je je publiek? Hoe bepaal je de strategie om gedragsdoelstellingen te halen? Wij gebruiken de CASI-methodiek. Tijdens de training gaan we aan de slag met verschillende tools. Per training zit één exemplaar van de Campagnewijzer bij de prijs inbegrepen. Boek een incompany training of meld je aan voor een training op onze kalender. 


Boek een training

Hoogheemraadschap van Delfland was in de voorbereiding van een campagne voor het thema Waterbewustzijn. Door met een incompany training te beginnen, stimuleerden we interne bewustwording en maakten de deelnemers kennis met de CASI- methodiek. De uitkomsten gebruikte het Hoogheemraadschap in het vervolgtraject bij de aanbesteding van de campagne ontwikkeling. 

Lees meer

null

Tool Campagnewijzer

Zelf aan de slag? Bestel de Campagnewijzer, een handige map met o.a. een stappenplan om te komen van gedragsvraagstuk naar campagnestrategie. De Campagnewijzer is gebaseerd op de CASI-methodiek van de Rijksoverheid. Je vindt er een aantal basisstrategieën én interventies voor gedragssturing en heel veel inspirerende voorbeelden! De map (>100 pagina's) kost €65 excl. BTW, incl. verzendkosten.

Bestel de Campagnewijzer

 null

Waar we je mee kunnen helpen

Aanpak

Aanpak in co-creatie

Uitvoering

Samen uitvoeren

Training 

Zelf leren en doen

Tools

Zelf aan de slag

"Leuke introductie in het webinar op de kansen van nudging en gedrags-beïnvloeding. Echt een tip!"

Beleidsadviseur duurzaamheid en energietransitie gemeente

"Samen een supergave campagne neergezet. Heel blij met deze samenwerking en ervaring."

Senior communicatieadviseur provincie

"Met de training gedrags-beïnvloeding heb ik nu echt gevoel voor wat werkt bij een effectieve publiekscampagne."

Beleidsadviseur gezondheid gemeente