Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
Inspiraties > Dilemma: is het een communicatie- of participatievraagstuk?

Dilemma: is het een communicatie- of participatievraagstuk?

Een kleine quiz. Is onderstaand vraagstuk een communicatie- of een participatievraagstuk?

  • Het introduceren van een nieuw onderhoudsniveau van het openbaar groen
  • Inwoners stimuleren om hun huis te verduurzamen
  • Het samen inrichten van een nieuwe speeltuin/het samen ontwikkelen van een nieuw evenementenbeleid

 

Wij merken dat er vaak verwarring is over de inzet van communicatie of participatie om te komen tot het uiteindelijke doel. Wanneer zet je communicatie in? En wanneer participatie?

Beide zijn instrumenten die bijdragen aan het beleidsdoel/projectdoel. In bovenstaande voorbeelden het onderhoudsniveau van het openbaar groen, het verduurzamen van huizen of het inrichten van een nieuwe speeltuin. Om te bepalen welk instrument je inzet, is het nodig om even uit te zoomen op het vraagstuk. Dat doen we met de methodiek Factor C.

Factor C

De C staat voor Communicatie. Factor C is in 2003 bij de Rijksoverheid ontwikkeld, met als doel dat er meer/beter communicatief beleid wordt gemaakt. Factor C is een mooie methodiek om even uit te zoomen op je vraagstuk en te bepalen hoe je de omgeving betrekt. In onze Factor C training doorlopen wij drie stappen om van vraagstuk naar omgevingsstrategie te komen:

  1. Waarom en waarover in gesprek: scherpstellen beleidsdoel
  2. Met wie en hoe in gesprek: omgeving in kaart brengen en kiezen omgevingsstrategie
  3. Uitwerken omgevingsstrategie in aanpak

Stap 1. Waarom en waarover in gesprek (scherpstellen beleidsdoel)

Het begint altijd met de inhoudelijke opgave:

  • het bezuinigen op kosten onderhoud groen en daarom introduceren nieuw onderhoudsniveau
  • het voldoen aan de klimaatdoelstellingen en daarom verduurzamen van de huizen
  • het werken aan een bruisende binnenstad en daarom ontwikkelen van nieuw evenementenbeleid

Vanuit de inhoudelijke opgave kijk je welk beleidsinstrumenten er worden ingezet om die beleidsdoelstelling te halen. Denk aan een subsidie voor het verduurzamen van je huis. Of een subsidie voor het organiseren van evenementen. Onthoudt dat communicatie het niet alleen kan. Communicatie is altijd ondersteunend aan het beleid en nooit een doel op zich. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Tevens kijk je in welke fase je zit. Het ontwikkelen van beleid gebeurt in meerdere fasen (initiatie, probleem, oplossing, uitvoering en beheer). Elke fase vraagt iets anders van de inzet van communicatie/participatie.

Stap 2. Met wie en hoe in gesprek: omgeving in kaart brengen en omgevingsstrategie bepalen

Als je de inhoudelijke opgave scherp hebt, ga je bepalen hoe je de omgeving gaat betrekken in de fase waar je nu voor staat. Wat heeft jouw vraagstuk nodig? Aan de hand van onze online Publieksanalyse brengen we de omgeving in kaart en bepalen we hoe we de publieksgroepen gaan betrekken: meebepalen, meewerken, meedenken en meeweten. Op basis van deze oefening ontstaat een beeld welke omgevingsstrategie bij jouw vraagstuk past:

  • De omgeving informeren: strategie informeren (meeweten)
  • De omgeving stimuleren iets te doen: strategie gedragsbeïnvloeding (meeweten)
  • Met de omgeving in gesprek: strategie participatie (meebepalen, meewerken en meedenken)

Het kan heel goed zijn dat je tot de conclusie komt dat je het ontwikkelen van beleid samen met de omgeving wilt doen en dat je bij het uitvoeren van het beleid communicatie inzet.

Stap 3. Uitwerken omgevingsstrategie in een aanpak

Nu weet je hoe je de omgeving wilt betrekken bij jouw vraagstuk. De gekozen omgevingsstrategie kun je nu gaan uitwerken. Wij werken voor elke strategie met een methodiek en bijhorende tools

  • Informeren: gebruik tool Middelenschijf en Middelenbox
  • Participeren: methodiek Relevant Gesprek®
  • Gedragsbeïnvloeding: CASI methodiek

Voor elke stratege geven we een training en/of kunnen we je helpen je vraagstuk om te zetten in een aanpak. Neem een kijkje in onze Academie.

Antwoord quiz

Nu tijd voor het antwoord op de quiz waarmee we begonnen.  Is onderstaand vraagstuk een communicatie- of een participatievraagstuk?

  • Introduceren nieuw onderhoudsniveau openbaar groen à informeren
  • Inwoners stimuleren hun huis te verduurzamen à gedragsbeïnvloeding
  • Samen ontwikkelen evenementenbeleid à participatie

Had je de antwoorden goed? Wil je deze oefening vaker doen en werken met Factor C voor het vinden van antwoorden? Volg dan onze training Factor C of boek een Fasterclass Factor C waarin we je helpen deze stappen te doorlopen voor jouw vraagstuk. En via deze link kun je vast aan de slag met de online Publieksanalyse.

Meer weten? Mail Barbara
  • Product

  • Online en offline communicatiemiddelen met de Middelenbox

    Lees verder

  • Product

  • 125 publieksgroepen met de Publiekswaaier

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen