Uit het OESO-rapport Water Governance in the Netherlands blijkt dat onbekendheid met de activiteiten van waterschappen en met waterrisico’s groot is in Nederland. Het rapport noemt dit de awareness gap en deze gap vormt om diverse redenen een risico. Om het voor waterschappen beter mogelijk te maken deze gap te overbruggen, heeft SIR een content op maat gerichte aanpak voor waterschappen ontwikkeld.
In samenwerking met partner Inextenzo creëerden we hiervoor het content marketing programma WaterInfo. WaterInfo ondersteunt de communicatie rondom bijvoorbeeld projecten door te zorgen voor relevante informatie voor de juiste personen op het juiste moment.
Niet wat we willen vertellen, maar de interesses van onze doelgroepen vormen het uitgangspunt bij het ontwikkelen van content. Door vervolgens gebruik te maken van het content marketing programma WaterInfo kunnen waterschappen (geautomatiseerd) op maat met hun doelgroepen communiceren. Zo wordt het gemakkelijker om recreanten, agrariërs, vissers, natuurorganisaties en grondeigenaren die bij dit project betrokken zijn, op maat te informeren en te binden.
Welke content is relevant voor welke doelgroep en welke kanalen en middelen sluiten daar op aan? SIR werkt, in co-creatie met in- en externe doelgroepen, communicatiethema’s en onderwerpen uit. Vervolgens worden de resultaten geanalyseerd en verwerkt in een doelgroepenmatrix. Deze matrix wordt gebruikt voor het inrichten van een content marketingstrategie. Op basis van de customer journey per doelgroep wordt de ‘klant contact strategie’ ontwikkeld.
SIR ontwikkelt met een redactieteam gerichte informatie en items. Er worden diverse communicatie instrumenten ingezet. Dit kunnen mailings zijn, maar ook landingspages, informatiebijeenkomsten of drukwerk op maat.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.