Hoe bereik je meer/nieuw publiek? Welke communicatiemiddelen en -kanalen zet je in voor juist dat project? En wat levert het beste resultaat? Het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en contentvormen voor de juiste doelgroep is soms best lastig. Er zijn steeds meer mogelijkheden. SIR ontwikkelde de Middelenbox, een tool die je kan helpen bij deze keuze en je leert om ‘out of the box’ te denken. Bovendien maak je met de Middelenbox kennis met contentvormen, middelen en kanalen die je misschien nog niet kende. We geven een aantal verrassende voorbeelden.
User Generated Content is naast content marketing een begrip geworden in communicatieland. Maar wat is het eigenlijk? User Generated Content is informatie die door gebruikers zelf wordt aangeleverd en verrijkt. Veel websites bevatten tegenwoordig inhoudelijke bijdragen van het publiek, zoals tips, recensies en foto’s. Denk aan toeristische websites, waar gebruikers hun favoriete routes, restaurants en hoteltips delen zoals TripAdvisor. Ook voor publieke dienstverleners als gemeenten biedt User Generated Content veel mogelijkheden. De provincie Groningen maakte hier in 2009 al gebruik van voor haar toeristische Groningen-campagne. In deze campagne kon iedereen die Groningen een warm hart toedraagt via de website www.spotgroningen.nl (niet meer online) zijn eigen Groningen-spot maken en zo bijdragen aan de promotie van de provincie. De spot kon worden doorgestuurd naar vrienden en familie en de mooiste spots werden tevens uitgezonden op televisie. Wie kunnen de provincie nu beter promoten dan de inwoners zelf?
News jacking is een term die je steeds vaker voorbij ziet komen. News jacking betekent letterlijk: ‘het kapen van nieuws’. Een vorm van content marketing waarmee je inhaakt op de actualiteit en hiermee ‘traffic’ genereert naar je eigen website. Het is een techniek die met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk kan vergroten of kan zorgen voor positieve associaties. Als je het goed doet, kun je tegen relatief lage kosten (veel) gratis publiciteit krijgen. Een belangrijke voorwaarde is wel: wees relevant in de informatie die je aanbiedt. Ook humor doet wonderen. Als organisatie is het dus belangrijk de laatste actualiteiten in de gaten te houden. Een klein voorbeeld is het KNMI dat code geel afgeeft in verband met de verwachte hitte en zonkracht. De gemeente zou hier op kunnen inspelen door inwoners te motiveren zich goed in te smeren en een verfrissende duik te nemen in één van de prachtige recreatieplassen in de omgeving (citymarketing).
Een object in een openbare ruimte plaatsen is een opvallende manier om iets duidelijk te maken of meer over te vertellen. Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam werd er gebouwd aan metrolijn tussen Noord en Zuid. Dit project zorgde voor werkzaamheden door de stad heen. Om duidelijk te maken waar aan de Noord/Zuidlijn werd gewerkt werden en levensgrote punaises door de stad heen gezet waar op stond dat er op die plek aan de lijn wordt gewerkt. Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals kijkdoos met informatie, een praathokje, een tekst op een bankje.
Het meeste bekende voorbeeld van augmented reality is de app Pokémon Go. Maar augmented reality leent zich voor veel verschillende zaken. Bij de app Layar wordt er een laag over je telefooncamera gelegd, waarmee er locatie-data zichtbaar wordt. Als je de app opent en om je heen kijkt met je camera worden er allerlei punten getoond waar je de augemented reality app kan inzetten. Voorbeelden hiervan zijn: zien welke huizen in een bepaalde buurt te koop zijn, informatie over historische gebouwen. Ook kan je met de app bijvoorbeeld content aan een tijdschrift of folder toevoegen. Genoeg mogelijkheden dus!
We geven meerdere keren per jaar de training ‘Communicatiemiddelen: Kies je traditionele of vernieuwende communicatiemiddelen?’ In deze inspiratietraining bieden we je een aantal praktische tools om deze keuze te maken. De training is gebaseerd op de principes van content marketing: de juiste informatie, voor de juiste persoon, via het juiste kanaal, op het juiste moment. In deze training werken we met de Middelenbox. Lees hier meer. Aanmelden training Communicatiemiddelen .
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.