Communicatie
Redactie
Communicatie
2 min
0

Inspiratie: De Rubriekenbox met inspirerende rubrieken voor het verpakken van je content

2 min
0

Rubrieken zorgen voor afwisseling en herkenbaarheid. Zo vind je in tijdschriften vaak bekende terugkerende items. In je eigen communicatie kun je dit ook toepassen. Wij zetten 10 inspirerende rubrieken voor je op een rij waarmee jij je content creatief kunt verpakken. 

Aangehaald / Loslippig

In deze rubriek neem je quotes op van een mensen (ambtenaren, inwoners, raadsleden, etc.), over bijvoorbeeld de actualiteiten van die week. Of een veelbesproken onderwerp binnen jouw organisatie. De rubriek kun je de naam ‘Aangehaald’ geven (van de aanhalingstekens). Zijn het spraakmakende quotes? Dan kun je ook kiezen voor ‘Loslippig’. 

UitgePERSt

Een overzicht van artikelen in kranten, weekbladen of van internet, waarin je organisatie wordt genoemd. Of een persoon of actueel onderwerp dat die week speelt. De artikelen kunnen worden toegezonden door bijvoorbeeld inwoners en partners.

Frontrow

Overzicht van de actueelste trends. Deze rubriek wordt veel gebruikt in een modebladen. Een redacteur vertelt dan bijvoorbeeld over de nieuwste sandalentrend. Maar je kunt de rubriek natuurlijk ook anders toepassen door de laatste trends/ontwikkelingen rondom een actueel thema te geven, als bijvoorbeeld de Omgevingswet.

In 85 woorden

Een rubriek waarin in 85 woorden iemand wordt voorgesteld. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe raadsleden, de burgemeester of een nieuwe medewerker. In de rubriek kun je aandacht schenken aan feitelijke gegevens als geboortedatum, -plaats en opleiding, maar ook opvallende weetjes als de laatste keer dat iemand gelachen of gehuild heeft. Of de lastigste eigenschap.

Zij vs. Hij

Een verhaal belichten vanuit zowel het perspectief van de man als de vrouw? Daar leent deze rubriek zich perfect voor. Hoe verschillend kijken man en vrouw tegen bepaalde onderwerpen aan? Of zijn er juist veel overeenkomsten? 

Langs de meetlat

In deze rubriek krijgt een onderwerp specifieke aandacht. Het onderwerp wordt figuurlijk langs de meetlat gelegd. Wat zijn de plus- en minpunten? Of hoogte- en dieptepunten? 

Tijdlijn

De tijdlijn is een mooie rubriek om een duikje te nemen in de geschiedenis. Of juist een vooruitblik te geven. Je kunt de tijdlijn aanvullen met belangrijke mijlpalen en mooie verhalen. Voor de gemeente Deventer ontwikkelden we een tijdlijn (Routekaart) om inzicht te geven in het proces om te komen tot de Deventer Omgevingsvisie. 

Straatvraag

Voor deze rubriek ga je de straat op om mensen te ondervragen over wat zij vinden van een bepaald onderwerp. Zoals bijvoorbeeld pensioen. De rubriek kun je zowel uitwerken in een artikel als in korte video’s. Doordat je mensen onverwacht een vraag stelt over een onderwerp, kom je tot interessante/aansprekende content. De rubriek wordt door verschillende media toegepast. Een aantal voorbeelden: in het magazine Vrouw van de Telegraaf of bij Omroep BredaNu.

De eerste keer

De rubriek ‘de eerste keer’ kun je op verschillende manieren invullen. Voor alles is namelijk een eerste keer. En die keren kunnen belangrijke gebeurtenissen markeren. Denk aan de eerste werkdag, de eerste bijeenkomst, de eerste websitebezoeker… In deze rubriek geef je een overzicht van dit soort (onvergetelijke) momenten.

Toen & nu

Deze rubriek leent zich goed voor visualisaties. Bijvoorbeeld foto’s van een straat van vroeger (toen) en nu. Op de manier geef je de samenleving een inkijkje in hoe de wereld om hen heen veranderd is. Daarnaast kun je in deze rubriek ook veranderingen in bijvoorbeeld beleid tegen elkaar afzetten: hoe was de situatie voor de transitie sociaal domein en hoe gaat het nu?

Bestellen?

Zelf aan de slag met de SIR communicatie & participatie Rubriekenbox met 200 inspiratiekaarten?  Bestellen kan via de website

Reacties
Categorieën