Tools communicatie

Zelf aan de slag met Factor C

Tools communicatie

Zelf aan de slag om content creatief te verpakken of nieuwe contentvormen te ontdekken én tools om zelfstandig de Factor C methodiek toe te passen om een strategisch communicatieplan te ontwikkelen of een omgevingsanalyse te maken van jouw case

Rubriekenbox, Middelenbox en Factor C materialen 

Zelf aan de slag met communicatie? We hebben verschillende tools ontwikkeld om te inspireren waarmee je zelf aan de slag kunt. De tools sluiten naadloos aan bij de methodiek van Factor C. 

Publiekswaaier

Selecteer het juiste publiek voor jouw communicatievraagstuk met de Publiekswaaier. Deze handzame Publiekswaaier kent 125 verschillende publieksgroepen, gecategoriseerd (private en publieke organisaties, belangenbehartigers, verenigingen en nog veel meer). 

De Publiekswaaier kost €40.

Rubriekenbox

Rubrieken zorgen  voor afwisseling en herkenbaarheid. Zo vind je in tijdschriften vaak bekende terugkerende items. Toepasbaar in je eigen communicatie!

Zelf aan de slag met rubrieken? Bestel de  Rubriekenbox met 200 inspiratiekaarten. De Rubriekenbox kost €75.

Middelenbox

Hoe bereik je meer of nieuw publiek? Welke communicatiemiddelen, - vormen en -kanalen zet je in?

SIR communicatie & participatie ontwikkelde de Middelenbox. Deze tool helpt bij de keuzes en je maakt kennis met contentvormen, middelen en kanalen die je misschien nog niet kent. De Middelenbox kost €75.

Factor C
box

Het kiezen van een communicatiemiddel is belangrijk voor de communicatieoplossing. Een middel is functieneutraal. Het krijgt  betekenis wanneer je de vorm combineert met de inhoudelijke functie (informeren, participeren of activeren). De Factor C-box met 36 neutrale vormkaarten, die betekenis krijgen in combinatie met de 50 functiekaarten, kost €75.

Ringen van invloed
poster

Welke rol en invloed hebben partijen op de ontwikkeling van het communicatie- of participatievraagstuk? Op welke manier zijn ze betrokken? De poster waar je de publieksgroepen kunt neerzetten is onmisbaar voor een strategisch communicatieplan of een omgevingsanalyse. De poster op A0 formaat (118,9 x 84,1 cm) kost €20 inclusief de verzendkoker.

Publieks 
post-its 

Welke publieksgroepen hebben welke rol? Wat is hun invloed, betrokkenheid en belang? Je kunt het aangeven op de voorbedrukte post-its. Je plakt vervolgens de post-its op de Ringen van invloed en je hebt de basis voor jouw strategisch communicatieplan of omgevingsanalyse. De blokjes kosten €6 per stuk, de minimale afname is 5 blokjes (exclusief de ringen van invloed poster). 

Communicatiekompas Factor C - Rijksoverheid

SIR heeft de Academie voor Overheidscommunicatie, een onderdeel van Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken, ondersteund bij het ontwikkelen van het Communicatiekompas met hulpmiddelen voor Factor C. Alle tools vind je  hier www.communicatiekompas.nl.