Alle artikelen
m.schenning@sir.nl
Alle artikelen
1 min
0

Grote investering? Dan moet je communicatie kloppen

1 min
0

Zonder zorgvuldig verhaal wordt elke euro verdacht. Zeker als het gaat om miljoenen voor een gemeentelijk gebouw, in tijden waarin inwoners vooral over bezuinigingen horen. Juist dan maakt een doordachte communicatieaanpak het verschil. Niet alleen voor draagvlak, maar zeker ook voor het vertrouwen.

De opgave: noodzakelijk én gevoelig

Een gemeentehuis van een middelgrote plattelandsgemeente voldoen qua techniek en ICT niet meer aan deze tijd. En daarmee staat de gemeentelijke dienstverlening aan inwoners en ondernemers zwaar onder druk. Na onafhankelijk onderzoek blijkt: renovatie is onvermijdelijk.

Er ligt een kans: het gebouw wordt getransformeerd tot een ‘huis van de gemeente’, waarin ook maatschappelijke voorzieningen een plek krijgen. Duurzaam, toekomstbestendig en kostenefficiënt.

Dan is de vraag: hoe vertel je dit verhaal op een manier die begrijpelijk én overtuigend is voor inwoners, ondernemers, belangengroepen en de raad?

Communicatie als fundament

Zonder goede communicatie wordt zelfs een logische keuze onderwerp van wantrouwen. Daarom adviseerden we deze gemeente om samen een communicatieaanpak te ontwikkelen op basis van Factor C: omgevingsgericht, beleidsrijk én strategisch.

De aanpak is opgebouwd met de instrumenten van Factor C:

  • de Ringen van invloed om publieksgroepen te prioriteren
  • de Kijk-Want-Dus methode voor het formuleren van kernboodschappen
  • de Kritiek-Repliek methode om je nog beter te verplaatsen in de omgeving
  • de Communicatiematrix voor een aanpak per projectfase; uitwerkt naar resultaat, boodschap, publiek, afzender en kanaal

Niet alleen zenden, maar verbinden. Geen los persbericht, maar een doorlopende lijn van informatie, dialoog en eigenaarschap.

Van kosten naar meerwaarde

Door op deze manier te werken, groeit het draagvlak voor de renovatie. Inwoners worden meegenomen in het waarom, het hoe en het wanneer. Maatschappelijke partners worden actieve deelnemers. En de communicatie draagt bij aan rust, richting en resultaat.

Juist bij gevoelige opgaven, zoals forse investeringen in publieke voorzieningen, is communicatie geen bijzaak, maar een randvoorwaarde voor succes.

Wil jij ook grip op je communicatie – juist bij gevoelige investeringen?

De methodiek Factor C kun je gebruiken om zo'n strategisch plan te ontwikkelen. In de online communicatietraining Factor C leer je er alles over; de theorie maar ook met veel praktijkvoorbeelden. Iets voor jou?

Meld je aan voor een open inschrijving training Factor C. Of volg de training samen met je collega's, incompany.


Reacties
Categorieën