Lesmateriaal en tools

Tijdens onze trainingen werken we met een aantal praktische tools die we zelf ontwikkeld hebben. Natuurlijk kun je deze tools ook apart bestellen. 

 

Tool voor ontwikkelen Publieke Gedragscampagnes

Met deze Campagnewijzer heb je een praktische en inspirerende tool in handen waarmee je effectieve gedragscampagnes kunt ontwikkelen. De Campagnewijzer is gebaseerd op de CASI-methodiek van de Rijksoverheid. We hebben deze methodiek vertaald voor gebruik door lokale overheden.

Campagnewijzer
De Campagnewijzer is een praktische en inspirerende tool waarmee je effectieve gedragscampagnes kunt ontwikkelen.      

Bestel de Campagnewijzer
voor
 € 75,00

Tool voor maken participatieplan

Dit stappenplan helpt je om te komen tot een participatieaanpak. Handig om met communicatie én beleid samen door te lopen. Bij elke stap kun je een bijhorende tool gebruiken, zoals de Publieksanalyse, de Publiekswaaier, de Participatietrap, de Participatiebox, de Rubriekenbox en de Middelenschijf en de Middelenbox. 

Participatie stappenplan

In 8 stappen van jouw participatievraag naar een praktische aanpak. Bij elke stap staat een aantal vragen die je kan beantwoorden. 

Download het stappenplan


Tools voor bepalen publieksgroepen

Welke publieksgroepen zijn van belang? En met wie ga je in gesprek? Met behulp van de Publieksanalyse en de Publiekswaaier bepaal je de belangrijkste publieksgroepen. 

Publieksanalyse

De publieksanalyse is gebaseerd op de omgevingsanalyse van Factor C. Je brengt in kaart met wie je in gesprek wilt en waarover. Wat wil je dat jouw publiek doet? Meeweten, meedenken, meewerken of meebepalen?

Download de publiekscirkel

Publiekswaaier

In de Publieksanalyse benoem je verschillende publieksgroepen. Om je te helpen de publieksgroepen te benoemen, gebruik je de Publiekswaaier. De waaier bestaat uit 125 verschillende publieksgroepen in het fysieke en sociale domein. 

Bestel de publiekswaaier voor € 35,00


Wil je leren werken met de tools? Boek dan een workshop Publieksanalyse.

Tools voor kiezen passende participatievorm

Er zijn vele mogelijkheden voor het organiseren van een gesprek met inwoners en/of professionals. Maar wat is nu een leuke en passende vorm? Met behulp van de Participatietrap en Participatiebox kies je een passende gespreksvorm. 

Participatietrap

Voor het organiseren van een gesprek nemen wij de Participatietrap als uitgangspunt. Op basis van de Participatietrap bepaal je het doel van je gesprek: informeren, inventariseren, verdiepen en samendoen. 

Download de Participatietrap

Participatiebox

Een box met ruim 100 inspirerende gespreksvormen die je kunt inzetten voor het in gesprek gaan met inwoners en partners. De gespreksvormen zijn ingedeeld op basis van de gespreksdoelen van de Participatietrap.
Bestel de box voor € 65,00 

 

Wil je leren werken met deze tools? Boek dan een workshop ‘Werken met de Participatiebox’.

Tools voor kiezen passende communicatiemiddelen

Inzet van de juiste middelen en kanalen is van belang bij het bereiken van je publiek. Met behulp van de Middelenschijf en Middelenbox kies je de middelen en kanalen waarmee je je publiek kan bereiken. 

Middelenschijf

De Middelenschijf bestaat uit vijf schijven die samen de inhoud en vorm van je communicatiemiddel bepalen. Je draait de schijven om voor jouw publiek de optimale route te bepalen.
Zit bij de prijs van de Middelenbox in.

Middelenbox

De Middelenbox bevat ruim 200 inspiratiekaarten met verschillende communicatiemiddelen, ingedeeld op basis van de vijf schijven van de Middelenschijf. Met gebruik van de inspiratiekaarten kom je tot nieuwe mogelijkheden en routes om je publiek te bereiken. 

Bestel de Middelenbox (incl. middelenschijf) voor € 75,00


Wil je leren werken met deze tools? Boek dan een workshop ‘Werken met de Middelenbox’.

Tool voor creëren creatieve content

In de dagelijkse praktijk zochten we voor onze opdrachtgevers naar mogelijkheden om content aantrekkelijk en relevant aan te bieden aan de doelgroep. Of om in contentmarketing termen te spreken aan ‘het publiek’. Zo ontstond de Rubriekenbox. Een box met 200 inspiratiekaarten om te helpen content op een creatieve wijze te verpakken.
 

De Rubriekenbox
Een box met 200 inspiratiekaarten om te helpen content op een creatieve wijze te verpakken.

Bestel de box voor € 65,00

Tool voor online gesprek met publiek

Een van de manieren om in gesprek te gaan met je publiek is via online kanalen. Ons eigen eParticipatieplatform faciliteert dit online gesprek. 

eParticipatieplatform

Het eParticipatieplatform is gebaseerd op de vier gespreksdoelen van de Participatietrap. Elke doel kent een aantal passende online tools die je kan kiezen voor het voeren van een online gesprek. Bijvoorbeeld in de vorm van een enquête, poll, forum of debat. Het platform is eenvoudig op maat in te richten voor diverse participatievragen die binnen je organisatie spelen. Lees meer op ikpraatmee.nl

Download de factsheet over eParticipatie


Interesse in een demonstratie van het eParticipatieplatform? Kijk in onze trainingenkalender voor data en locaties. De demonstratie is ook incompany mogelijk.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar trainingen@sir.nl of bel naar 053 430 7044.