Gedragsbeïnvloeding
Redactie
Gedragsbeïnvloeding
1 min
0

Hoogheemraadschap van Delfland: incompany training CASI-methodiek voor waterschap

1 min
0

Het Hoogheemraadschap van Delfland wilde in gesprek over het stimuleren van klimaatbewust gedrag. Het waterschap was in de voorbereiding van een strategie/campagne voor het thema Waterbewustzijn. SIR bood een een incompany training CASI-methodiek (publieke gedragscampagnes) op maat aan. Door met een incompany training te beginnen, stimuleerden we interne bewustwording en maakten de deelnemers kennis met de CASI-methodiek. De uitkomsten gebruikte het Hoogheemraadschap in het vervolgtraject, waarin de de campagne ontwikkeling in een aanbesteding uitgevraagd werd.

Waar moet je opletten bij het opzetten van een publieke campagne

Als Hoogheemraadschap wil je je publiek op een zo effectief mogelijke manier informeren, overtuigen en/of beïnvloeden. Het inzetten van een gedragscampagne behoort hierbij tot de mogelijkheden. Maar waar moet je op letten bij het opzetten van een publieke campagne? Hoe bereik je je publiek? Hoe bepaal je de strategie om gedragsdoelstellingen te halen? Tijdens de training gaven we je inzicht hoe je met communicatie gedrag kunt veranderen, welke factoren gedrag bepalen en we leren je hoe je de methodiek zelf kunt inzetten.

Programma van de training 

We zijn de training gestart met een korte introductie van de kenmerken van een gedragscampagne. Vervolgens gingen we op basis van de CASI-methodiek verschillende praktijkvoorbeelden van publieke campagnes analyseren. We werken samen tijden de training aan de case Waterbewustzijn. Hiervoor maken we gebruik van onze tool Campagnewijzer. Gedurende het programma was er volop gelegenheid om ervaringen met elkaar te delen. De incompany training ‘Gedragscampagnes’ duurt 3,5 uur. 

Resultaat van de training

  1. Je weet wat de kenmerken zijn van een publieke campagne
  2. Je leert aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden hoe je het gedrag van jouw publiek kunt beïnvloeden
  3. Je kent de CASI-methodiek en weet hoe je het kunt toepassen in jouw praktijk
  4. Je weet hoe je moet werken met de Campagnewijzer voor inspirerende en effectieve campagnes

Deelnemers training gedragscampagnes

Deelnemers aan de incompany training CASI waren communicatie- en beleidsadviseurs. Maar natuurlijk kunnen ook bestuurders en managers aansluiten. We adviseren een groepsomvang tot maximaal 15 personen. Een training is voor ons ook altijd inspirerend met veel mooie gesprekken en praktijkcases.

Inspirerend en praktisch

Elke training ronden we af met een korte evaluatie. We gaan natuurlijk voor een cijfer boven een 8. Deelnemers aan de training gaven ons terug dat de ze de training "gaaf, inspirerend èn praktisch" vonden. En fijn om te horen dat er ervaren werd dat er er veel kennis bij de trainers aanwezig was! 

Meer informatie

Wil je met jouw team ook een incompany training ‘Gedragscampagnes’ met de CASI-methodiek? Lees meer over ons trainingsaanbod. Of misschien wil je eerst een gratis webinar gedragsbeïnvloeding met CASI bijwonen. Check dan de kalender voor de data en schrijf je in.

Reacties
Categorieën