Gedragsbeïnvloeding
Redactie
Gedragsbeïnvloeding
2 min
0

Volandis: Duurzame inzetbaarheid voor werknemers in bouw en infra

2 min
0

Volandis is het kennis- en adviescentrum voor duurzame inzetbaarheid in de bouw- en infrasector. Het centrum is met werkgevers en werknemers in gesprek over veilig en gezond werken, het behouden en verhogen van werkplezier en de toekomst van werknemers in de bouw en infra. Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Volandis, is de Duurzame Inzetbaarheidsanalyse (DIA) voor werknemers. In de DIA wordt het medisch onderzoek uitgebreid met een adviesgesprek over de acties die de werknemer kan ondernemen. SIR communicatie & participatie bedacht het concept om via een video deze boodschap over een gedragsverandering voor de werknemers naar voren te brengen. Ook werden we gevraagd als overall projectleider.

Duurzame inzetbaarheid: barrières wegnemen

Voor Volandis hangen de thema’s Werk Veilig, Houd plezier en Kijk vooruit samen met duurzame inzetbaarheid in de bouw en infra. In de communicatiestrategie die bij deze gedragsverandering nodig was, betekende dat dat we  in de uitingen van Volandis zoveel mogelijk de werknemer zelf aan het woord lieten. Dit was ook de insteek bij het verleiden van werknemers deel te nemen aan de DIA. Het bereiken van 80% van de werknemers lukte alleen als de doelgroep de meerwaarde ziet van deelname aan de DIA en barrières worden weggenomen. We kozen er daarom voor aan de schriftelijke uitnodiging een instrument toe te voegen dat werknemers direct aanspreekt, de drempel tot deelname aan de DIA verlaagd en bovendien gemakkelijk te delen is. Het instrument dat we kozen was een video waarin het belang van een persoonlijk adviesgesprek met een DIA-adviseur van Volandis centraal stond.

Met voorbeelden uit de praktijk

Met de video gaven we het belang van de DIA, het proces en het resultaat weer. We ontwikkelden de video in samenwerking met videoproductiebedrijf Studio Mad. De video is een combinatie tussen sfeervolle stilistische filmbeelden, een voice-over, korte tekstuele animaties en grafische elementen. In de video brengen we drie praktijkvoorbeelden van werknemers in beeld. De drie werknemers kampen met een probleem op een van de thema’s Werk veilig, Houd plezier en Kijk vooruit. Door deelname aan de DIA weten zij welke acties ze kunnen ondernemen en blijven ze veilig, gezond en gemotiveerd aan het werk in de bouw en infra. Met deze voorbeelden benadrukken we het belang van deelname aan de DIA en concretiseren we het resultaat: wat levert deelname aan de DIA je op als werknemer in de bouw en infra? De video straalt uit dat de DIA de nieuwe norm is in de sector. Deze nieuwe aanpak leidde tot veel positieve reacties van zowel werknemers als werkgevers!

Projectmanagement SIR 

SIR vervulde bij de ontwikkeling van de video de rol van projectleider. Eerste stap vormde het vinden van een leverancier die paste bij de vraag en het door ons ontwikkelde concept voor een gedragsverandering met praktijkvoorbeelden. Na de gemaakte keuze voor Studio Mad, schreven we mee met het script en de voice-over, selecteerden mensen, locaties en andere benodigdheden voor de opname en boden begeleiding op de opnamedag zelf. Het bewaken van de boodschap staat bij ons centraal. 

Meer weten?

Wil jij hulp bij het ontwikkelen én uitvoeren van een effectieve campagne om gedrag te veranderen bij jouw publiek? We adviseren graag. Neem vrijblijvend contact op.

Reacties
Categorieën