Participatie tools

In onze participatietrainingen werken we met een aantal praktische (online) tools voor het invullen van je eigen participatie- en communicatieplan. Deze participatie tools vind je hieronder. De participatie tools kun je ook los aanvragen.

Participatieplan format in acht stappen

We helpen je in 8 stappen te komen van jouw participatievraag naar een praktische aanpak. Deze stappen hebben we verwerkt in een participatie- en communicatieplan format. Bij elke stap geven we een toelichting, een aantal vragen, praktische tools die je helpen de stap in te vullen en enkele participatievoorbeelden.

Lees meer over het 'Participatieplan format'

Relevante publieksgroepen met de publieksanalyse

De publieksanalyse is gebaseerd op de omgevingsanalyse van Factor C. Welke publieksgroepen zijn relevant voor jouw participatievraagstuk en wat wil je dat ze doen? Meeweten, meedenken, meewerken, meebepalen? Om je te helpen met het benoemen van de publieksgroepen, hebben we de Publiekswaaier met ruim 100 publieksgroepen ontwikkeld.

Lees meer over de Publieksanalyse

Publieksgroepen benoemen met de Publiekswaaier 

Het benoemen van belangrijke publieksgroepen lijkt makkelijker dan het is. In de praktijk merken we dat dan vaak dezelfde soort groepen benoemd worden. Om je te helpen publieksgroepen specifiek te benoemen in je publieksanalyse hebben we de Publiekswaaier ontwikkeld met ruim 100 verschillende publieksgroepen van bedrijven, instellingen, verenigingen en gebruikers.

 

Lees meer over de Publiekswaaier

Bestel de Publiekswaaier


Nieuw: Online Publieksanalyse met ringen van invloed

De publieksanalyse is ook online beschikbaar! Je kunt gratis en onbeperkt gebruik maken van de tool voor het selecteren van het juiste publiek voor jouw communicatie- of participatievraagstuk.

Hoe het werkt?
Eerst maak je een account aan, zodat je jouw publieksanalyse per mail kunt ontvangen. Daarna geef in stap 1 een korte omschrijving van je case. Vervolgens selecteer je in stap 2 het publiek dat je wilt bereiken. In stap 3 bepaal je de rollen en de invloed van jouw publiek met behulp van de ringen van invloed. En in de laatste stap kun je kiezen om per mail een pdf-bestand te krijgen van je eigen publieksanalyse.

 

Ga naar de online publieksanalyse.

 

Participatietrap voor structureel organiseren van gesprek

Voor het structureel organiseren van het gesprek nemen wij de Participatietrap als uitgangspunt. De trap is gebaseerd op vier gespreksdoelen: informeren, inventariseren, verdiepen en samendoen. Bij elk gespreksdoel vind je een groot aantal inspirerende voorbeelden in de Participatiebox die je helpen met je omgeving in gesprek te zijn en te blijven.

Download hier de Participatietrap

Participatiebox met 125 inspirerende gespreksvormen

Voor klanten gingen we op zoek naar leuke en relevante manieren om het gesprek aan te gaan. Zo ontstond de Participatiebox met ruim 125 inspirerende gespreksvormen die je kunt inzetten als je in gesprek wilt met inwoners en partners. Denk aan een ideeënloket, stadssafari of spekcheque. Ze zijn handig ingedeeld in de 4 gespreksdoelen van de Participatietrap.

Lees meer over de Participatiebox

Bestel de Participatiebox