Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Nieuws > Participatie in de praktijk: 101cases

Participatie in de praktijk: 101cases

Tijdens onze participatietrainingen werken de deelnemers met cases uit de praktijk die ze zelf inbrengen. Inmiddels hebben we meer dan 100 cases gehoord, die we op onze pagina '101cases' graag met je delen. Denk aan de plaatsing van windmolens in een gebied, energieneutraal in 2030, het herinrichten van een kerkplein of de bouw van een bedrijfsverzamelgebouw.

De cases zijn ingedeeld op basis van de vier sleutels van ons communicatiemodel Relevant Gesprek. Op die manier kun je direct zien hoe we in een participatievraagstuk een communicatiesleutel toepassen. 

Relevant Gesprek

Het communicatiemodel Relevant Gesprek bestaat uit onderstaande vier communicatiesleutels:

Sleutel 1 - Waarom in gesprek? 
Deze vraag is belangrijk voor de start van een participatietraject. Met deze vraag bepaal je of je wel of niet te maken hebt met een participatievraagstuk. 

Sleutel 2 - Met wie in gesprek? 
Als gemeente ben je niet altijd de meest relevante afzender voor je publiek. Met deze sleutel kies je mogelijk een andere afzender van de uitnodiging.

Sleutel 3 - Waarover in gesprek?
Beleidstaal nodigt niet altijd uit voor een gesprek. Met deze sleutel bepaal je het relevante onderwerp van het gesprek met de omgeving. Dat doen we door de participatievraag (vanuit beleid gemeente) te draaien naar een publieksvraag (vanuit beleving inwoner).

Sleutel 4 - Hoe in gesprek? 
Volgens onze visie bereik je meer en nieuw publiek door de inzet van relevante gespreksvormen. Dus niet one-fits-all, maar maatwerk in middelen. Op basis van de Participatietrap kies je je gespreksdoel: informeren, inventariseren, verdiepen of samen doen. In de Participatiebox vind je een verzameling van 100 inspirerende gespreksvormen.

De vier communicatiesleutels dragen bij aan het bereiken van (meer) publiek.

Voorbeelden van participatie: 101cases 

Benieuwd naar de cases? Op onze pagina www.sir.nl/101cases vind je per commununicatiesleutel een aantal uitgewerkte cases. Meer weten over een case of heb je zelf een participatievraag? Neem dan contact met ons op via info@sir.nl of bel 053 - 430 70 44. 

Ik heb een vraag Meer weten? Mail Barbara
  • Vraag

  • Hoe organiseer je het gesprek met de stad over nieuw welzijnsbeleid?

    Lees verder

  • Product

  • Participatiebox vol inspirerende gespreksvormen

    participatiebox

  • Vraag

  • Hoe organiseren we participatiegesprekken voor een nieuw Omgevingsplan?

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen