Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Nieuws > 100 communicatieadviseurs aan de slag met hondenpoep

100 communicatieadviseurs aan de slag met hondenpoep

100 communicatieadviseurs

Tijdens onze inspiratietraining ‘Content marketing voor publieke organisaties’ werken we met een case die gaat over hondenpoep. Inmiddels hebben we met meer dan 100 communicatieadviseurs gewerkt aan dezelfde case. Op basis van de creatieve inbreng van de deelnemers kwamen we tot vier verschillende oplossingen. Leuk voorbeeld van hoe één communicatievraag vele oplossingen kent.


Over content marketing

Content marketing is de nieuwe manier van communiceren. Het gaat om de juiste informatie, voor de juiste persoon, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Tijdens de inspiratietraining werken we met een aantal tools voor het toepassen van content marketing in de praktijk: het 8 stappenplan voor een relevant gesprek en een Rubriekenbox voor het maken van creatieve content. We laten je zien op welke manier de deelnemers deze tools hebben toegepast. Meer weten over content marketing voor publieke organisaties? Lees dan onze blog over content marketing op Frankwatching.


De hondenpoepcase

Inwoners uit de gemeente Sjittenberg ervaren overlast van hondenpoep. Dit ondanks het communiceren van het hondenpoepbeleid (bijvoorbeeld aanlijn- en opruimplicht) via de bekende middelen en kanalen van de gemeente. Hoe kan de gemeente ervoor zorgen dat hondenbezitters zich aan de regels houden, waardoor er sprake is van minder overlast?

Vier communicatieaanpakken

De deelnemers werkten met het stappenplan en de Rubriekenbox voor het maken van creatieve content. Het verschil in aanpak wordt grotendeels bepaald door de keuze van het publiek, de afzender en het onderwerp. Wie is je publiek? Het lijkt logisch te kiezen voor de hondenbezitters die niet opruimen. Maar je kunt ook kiezen voor de hondenbezitters die wél opruimen. Of de niet-hondenbezitters. Ook de keuze voor de afzender is bepalend voor de aanpak. Ben je als gemeente wel de meest logische afzender? En wat is het onderwerp van gesprek? Welke rubrieken horen daarbij? We delen de vier verschillende aanpakken die de deelnemers presenteerden.

De vier communicatieaanpakken

1: Pakkans in beeld

De hondenbezitter ontvangt informatie over de pakkans wanneer hij de poep niet opruimt.

 

2. Opgeruimd staat netjes

De hondenbezitter krijgt een compliment over het opruimen van poep.

 

3: Rode kaart

De omgeving van de hondenbezitter verstuurt een rode kaart aan de hondenbezitter die de poep niet opruimt.

 

4: Kinderen aan het woord

De wijkraden informeren de hondenbezitters over de overlast die kinderen ervaren.

 

 

 


Klik op de afbeelding om de factsheet te lezen.
 

Meer info? Mail Marijn
  • Case

  • Waterschap / Content marketing programma

    Lees verder

  • Product

  • Jouw eigen rubriekenbox voor creatieve content?

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen