Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Vragen > Hoe maken we een aantrekkelijke programmabegroting?

Hoe maken we een aantrekkelijke programmabegroting?

De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân voert voor vier gemeenten de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet uit. De Dienst vroeg ons te ondersteunen bij het op een vernieuwende en aantrekkelijke manier presenteren van haar programmabegroting. Met als doel dat de deze beter aansluit bij de informatiebehoefte van de doelgroep en de begroting daarmee een krachtig communicatiemiddel wordt.

Zo werkt het sociaal

De pay-off van de Dienst luidt: zo werkt het sociaal. Door het adviseren over en organiseren van sociale voorzieningen (zoals een bijstandsuitkering), zorgt de Dienst ervoor dat sociale ondersteuning werkt. Met de programmabegroting nieuwe stijl wilden we deze positionering bevestigen en versterken. Hoe werkt sociaal in de dagelijkse praktijk? We voerden twee belangrijke wijzigingen door om de programmabegroting aantrekkelijk en relevant te maken voor de doelgroep: 1) het draaien van de inhoud van beleidstaal naar publiekstaal en 2) het wijzigen van de vorm van papier naar online.

Van beleidstaal naar publiekstaal: inwoner Jelle van Broekhoven vertelt

Om de inhoud van de programmabegroting relevant te maken voor het publiek (bestuur, raden, provincie, ambtenaren en financieel medewerkers) maakten we de draai van beleidstaal naar publiekstaal. Dit hebben we gedaan door het verhaal van de Dienst te laten vertellen vanuit het perspectief van inwoner Jelle van Broekhoven, die voor verschillende vormen van ondersteuning voor hem en zijn gezin in contact komt met de Dienst. Hiervoor volgen we het cliëntproces: 1) contact met de Dienst, 2) gesprek over passende ondersteuning, 3) ontvangen van de ondersteuning en 4) beëindiging van ondersteuning. Aan de hand van het verhaal van Jelle laten we zien wat er achter de schermen van de Dienst moet gebeuren om hem en zijn gezin de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben.

De vorm: van papier naar online  

Tweede belangrijke wijziging was het wijzigen van de vorm van de begroting van papier naar online. Om het verhaal duidelijk en gestructureerd te vertellen, kozen we voor een online magazine met als belangrijk uitgangspunt ‘beeld boven tekst’. Het online magazine, vormgegeven in de huisstijl van de Dienst, bevat slechts acht pagina’s met daarin vijf video’s, drie animaties en vijf infographics.

Teksten dienen puur ter ondersteuning. Hierdoor is het een heel bondig en krachtig verhaal geworden. Het online magazine fungeert als een soort van oplegger op de cijfermatige onderbouwing van de begroting, die als aparte bijlage/link is toegevoegd.

 

Door het verhaal op te knippen in meerdere relevante contentblokken, kunnen we de losse contentblokken ook hergebruiken voor andere communicatiemiddelen, zoals de website, nieuwsbrief en presentaties.

De organisatie

De programmabegroting nieuwe stijl is in slechts vijf weken ontwikkeld en opgeleverd. Voor de uitvoering stelden we met de medewerkers van de Dienst een tijdelijk redactieteam samen. Hierdoor konden we snel schakelen. Onze rol bestond uit de ontwikkeling van het concept en format, redactie en uitvoering. We werkten samen met Kristel van der Velde voor video, Hans Hartholt voor animatie en Oosting communicatie voor de infographics. 

De link naar het online magazine: https://dedienstnwfryslan.nl/begroting2019/

Meer weten?

Neem contact op met Martijn.

 

Ik heb een vraag
  • Vraag

  • Hoe maken we de meerwaarde van onze organisatie zichtbaar?

    Lees verder

  • Inspiratie

  • In gesprek over (her)positioneren

    Lees verder

  • Vraag

  • Hoe gaat het nu met … De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân?

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen