Volandis is het kennis- en adviescentrum voor duurzame inzetbaarheid in de bouw- en infrasector. Het centrum gaat met werkgevers en werknemers in gesprek over veilig en gezond werken, het behouden en verhogen van werkplezier en de toekomst van werknemers in de bouw en infra. Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Volandis, is de Duurzame Inzetbaarheidsanalyse (DIA) voor werknemers. In de DIA wordt het PAGO (medisch onderzoek) uitgebreid met een adviesgesprek over de acties die de werknemer kan ondernemen op de thema’s Werk Veilig, Houd plezier en Kijk vooruit
(= duurzame inzetbaarheid).
In de communicatiestrategie zetten we de klantvraag voorop. Dat betekent dat we in de uitingen van Volandis zoveel mogelijk de werknemer zelf aan het woord laten. Dit was ook de insteek bij het verleiden van werknemers deel te nemen aan de DIA. Het bereiken van 80% van de werknemers in 2020 lukt alleen, indien de doelgroep de meerwaarde ziet van deelname aan de DIA en barrières worden weggenomen. We kozen er daarom voor aan de schriftelijke uitnodiging een instrument toe te voegen dat werknemers direct aanspreekt, de drempel tot deelname aan de DIA verlaagd en bovendien gemakkelijk te delen is: video.
Duurzame Inzetbaarheidsanalyse (DIA) voor werknemers
Met de video geven we het belang van de DIA, het proces en het resultaat weer. We ontwikkelden de video in samenwerking met videoproductiebedrijf Studio Mad. De video is een combinatie tussen sfeervolle stilistische filmbeelden, een voice-over, korte tekstuele animaties en grafische elementen. In de video brengen we drie praktijkvoorbeelden van werknemers in beeld. De drie werknemers kampen met een probleem op een van de thema’s Werk veilig, Houd plezier en Kijk vooruit. Door deelname aan de DIA weten zij welke acties ze kunnen ondernemen en blijven ze veilig, gezond en gemotiveerd aan het werk in de bouw en infra. Met deze voorbeelden benadrukken we het belang van deelname aan de DIA en concretiseren we het resultaat: wat levert deelname aan de DIA je op als werknemer in de bouw en infra? De video straalt uit dat de DIA de nieuwe norm is in de sector.
SIR vervulde bij de ontwikkeling van de video de rol van projectleider. Eerste stap vormde het vinden van een leverancier die paste bij de vraag en het door ons ontwikkelde concept met praktijkvoorbeelden. Na de gemaakte keuze voor Studio Mad, schreven we mee met het script en de voice-over, selecteerden mensen, locaties en andere benodigdheden voor de opname en boden begeleiding op de opnamedag zelf. Het bewaken van de boodschap staat bij ons centraal.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.