Het Regiotaxi vervoer in de Achterhoek wordt vanaf 1 januari 2017 anders georganiseerd. De verantwoordelijkheid is van de provincie naar de gemeenten verlegd. In de Achterhoek hebben zeven gemeenten de uitdaging om dit vervoer op een goede en nieuwe wijze te organiseren, gezamenlijk opgepakt. Naast invulling van organisatorische vragen, betekende dit ook veel voor de communicatie. Want de gemeenten wilden meer mogelijk maken en dit vervoer anders positioneren.
Oorspronkelijk is de Regiotaxi bedoeld om inwoners met een mobiliteitsbeperking een vorm van OV te bieden. Zo kon je bij afhankelijkheid van rolstoel, rollator of scootmobiel, toch gebruik maken van een toegankelijke vorm van openbaar vervoer. Deze functie blijft belangrijk, maar daar wilde de Achterhoek wat aan toevoegen. De regiotaxi nieuwe vorm zal veel meer een rol krijgen in het bereikbaar maken van alle delen van de Achterhoek en door iedereen gebruikt kunnen worden.
Hierdoor ontstaat een tussenvorm tussen taxivervoer en regulier openbaar vervoer. Voor de uitvoering van dit vervoer sloten de Achterhoekse gemeenten overeenkomsten met diverse taxivervoersbedrijven. Tijdens het ontwikkeltraject werd ook al snel duidelijk dat voor deze nieuwe invulling van regionaal vervoer een nieuwe naam nodig was. Dit was het moment dat SIR in beeld kwam. Of wij wilden helpen met het vinden van een goede nieuwe naam.
Dat deden we graag en we gebruikten daarbij onze eigen bewezen methode. Samen met zusterbedrijf Markeys werkt SIR met een naamcreatieproces, dat al meer dan 100 succesvolle namen en merken heeft opgeleverd. Een methode waarin we creativiteit, objectieve criteria en merkregistratie slim met elkaar verbonden hebben.
In de Achterhoek resulteerde dit in de naam ZOOV. Een naam die snelheid en verplaatsing suggereert en een duidelijke referentie naar OV heeft. Nu begint voor de organisatie de volgende communicatiefase; van naam naar merk. Want het begint met een naam, maar een naam wordt pas een merk door ervaringen, verhalen, beelden en alle daarbij horende communicatie.
SIR ontwikkelde o.a. namen voor: Univé, Stork, SWB, Pinkroccade, Welbions, Gemeente Enschede en Gemeente Dinkelland.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.