Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Vragen > Hoe maken we de meerwaarde van onze organisatie zichtbaar?

Hoe maken we de meerwaarde van onze organisatie zichtbaar?

De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân voert namens zeven gemeenten in Noordwest Friesland de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet uit. In 2015 verschoof het klantcontact van De Dienst door de decentralisaties in het sociaal domein van de inwoner naar het gebiedsteam. Ook kreeg de organisatie met de uitvoering van de drie wetten een uitgebreider takenpakket. Deze verschuiving vraagt om een nieuwe positionering. De Dienst vroeg SIR te ondersteunen bij het zichtbaar maken van deze verandering aan de verschillende doelgroepen. Met als resultaat de ontwikkeling van nieuwe communicatierichtlijnen, die we tijdens de Metamorfosedag in één dag implementeerden.

 

Toegevoegde waarde

Doel van herpositioneringstraject, was de toegevoegde waarde van de organisatie zichtbaar maken richting haar doelgroepen: bestuur, gebiedsteams, cliënten, netwerkpartners en inwoners. Aanleiding hiervoor vormde de opdracht die De Dienst kreeg vanuit het bestuur om te innoveren. Voor De Dienst begon dit traject van herpositioneren heel erg van binnenuit.

 

Aanpak: samen met de medewerkers van De Dienst

Samen met de medewerkers van De Dienst inventariseerden en analyseerden we, volgens de Positioneringshiërarchie van Van Kralingen, in diverse sessies het aanbod van De Dienst, wie de afzender is richting de verschillende doelgroepen en wat en hoe we met dit publiek communiceren. Door deze aanpak kregen de medewerkers in alle fasen de mogelijkheid mee te denken, maar het was wel zo voorbereid dat we vaart hielden en resultaat boekten.

Nieuwe communicatierichtlijnen

Het resultaat van de werksessies was de ontwikkeling van nieuwe communicatierichtlijnen, die bestaan uit een corporate story en de doorontwikkeling van de huisstijl. De corporate story ontwikkelden we in samenwerking met Anne de Jong en bestaat uit een kern-, en taakverhaal en de teamverhalen. Voor de huisstijl kozen we in samenwerking met Neerlandsvlak voor een evolutie. We voerden wat wijzigingen door, met als belangrijk criteria dat de oude en nieuwe stijl naast elkaar kunnen bestaan en dat het intern en extern zichtbaar is dat De Dienst aan het veranderen is. 

Oude stijl:                          Nieuwe stijl:

     

 

Implementatie richtlijnen in Metamorfosedag

Binnen De Dienst zijn draagvlak en betrokkenheid erg belangrijk. De medewerkers worden gezien als de ambassadeurs. Om de herpositionering een gezamenlijk iets te laten zijn, kozen we ervoor in één dag de nieuwe richtlijnen te verankeren in de organisatie. De Metamorfosedag is hier het resultaat van. Tijdens deze dag zetten we zo’n 40 middelen om in de nieuwe stijl van De Dienst, zowel in tekst als visueel. Met een team van tekstschrijvers, ontwerpers van Oosting Communicatie en begeleiding van adviseurs van SIR werkten we aan het verbeteren van communicatiemiddelen die door de medewerkers zelf zijn aangedragen. En we werkten niet alleen aan middelen, maar ook aan beleid rondom bijvoorbeeld social media gebruik, nieuwe team- en functienamen en een nieuw concept voor het aanstellingspakket van nieuwe medewerkers. Meer weten over de Metamorfosedag.

 

Meer weten? Mail Martijn Ik heb een vraag
  • Vraag

  • Kunnen jullie onze bijeenkomst voorzitten en begeleiden?

    Lees verder

  • Inspiratie

  • Hoe verbeteren we in één dag 10.000 klantcontacten?

    Lees verder

  • Inspiratie

  • In gesprek over (her)positioneren

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen