Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Vragen > Hoe organiseer je het gesprek met de stad over nieuw welzijnsbeleid?

Hoe organiseer je het gesprek met de stad over nieuw welzijnsbeleid?

De gemeente Enschede werkt aan het herinrichten van het welzijnsbeleid. Zodat welzijnswerk nog beter aansluit bij de vraag van inwoners en aan de samenstelling van de wijk. Het uitgangspunt is het beleid samen met de stad te ontwikkelen. We zijn gevraagd te ondersteunen in de aanpak en organisatie van de gesprekken met inwoners, (welzijns)partners, aanbieders en andere betrokkenen. Een uitdagende participatieopdracht dus.

In 4 stappen van breed naar concreet

Het eindresultaat van dit participatieproces is een nota Nieuw Enschedees Welzijn, waarin de wensen, ideeën en visie van partners en inwoners zijn opgenomen. De opdracht is dus om te komen tot communicatief beleid. Het aantal betrokkenen is groot: inwoners, aanbieders, welzijnspartners en raad. Dat vraagt om een aanpak waarbij we op verschillende momenten de diverse doelgroepen spreken. Zodat de gespreksmomenten relevant zijn voor de gekozen doelgroep. We komen in 4 stappen van breed naar concreet.

Stap 1. Inventariseren

Om breed op te halen wat er leeft in Enschede op het gebied van welzijn, hebben we in juli een online peiling uitgezet onder 4.000 inwoners en 1.500 partners in de stad. Daarnaast voerden de medewerkers van de stadsdelen in Enschede ruim 100 persoonlijke gesprekken met inwoners. De onderzoeken leverden waardevolle aanknopingspunten op voor het vervolg.

Stap 2. Inspiratie

We wilden zelf ook geïnspireerd worden. Daarom haalden we kennis en expertise van buiten Enschede. We organiseerden in september een inspiratiesessie, waar 6 externe inspirators op het gebied van welzijn met 60 aanwezigen in gesprek gingen over de vraag: Hoe draagt welzijn(swerk) bij aan een inclusieve samenleving? Dat gaf een levendige discussie over de benodigde kanteling in denken en doen. En nuttige input voor het beleid.   

Stap 3. Verdiepen

Op basis van de uitkomsten van de inventarisatie en inspiratiesessie, kiezen we thema’s die we willen verdiepen. Dat doen we middels verdiepende stadsdeelgesprekken. Voor deze gesprekken zijn de 200 inwoners en 50 partners uitgenodigd die bij de online peiling hebben aangegeven interesse te hebben in een vervolggesprek.

Stap 4. Commitment

In het najaar worden bevindingen en uitkomsten van de gesprekken gepresenteerd en samengebracht tijdens een commitmentsessie waarvoor alle betrokkenen worden uitgenodigd. Met als doel: commitment op hetgeen aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Aantrekkelijk informatie presenteren met online magazine

Op basis van alle opgehaalde input wordt de nota Nieuw Enschedees Welzijn uitgewerkt. De nota wordt verpakt in een online magazine, waarbij we inzoomen op de verschillende stappen van ‘het gesprek met de stad’. Het is een eigentijdse en aantrekkelijke manier van presenteren van informatie. Bovendien maken we hier gebruik van videobeelden, wat de kijker meeneemt in het proces.

Open het magazine door hier te klikken of op de afbeelding.

Welke aanpak past bij uw vraag?

Wil je meer weten over het betrekken van inwoners en andere partijen bij het maken van beleid? Er zijn diverse werkvormen en methoden om het participatieproces op gang te brengen. We hebben ze verpakt in een Participatie Inspiratie Box.

 

Bekijk de video over het gehele proces en de aanpak.

Meer info? Mail Barbara Ik heb een vraag
  • Product

  • Het online magazine

    Lees meer

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen