Cao-partners in de Bouw- en Infrasector hebben besloten een nieuw kennis- en adviescentrum voor duurzame inzetbaarheid op te richten. Organisatieadviesbureau Linxx uit Utrecht ontwikkelde het bedrijfsplan voor de nieuwe organisatie en vroeg SIR de communicatiestrategie te ontwikkelen en uit te voeren. Linxx en SIR werkten eerder samen bij projecten voor de KLM, NS en de FNV.
Belangrijk onderdeel van de nieuwe dienstverlening is de Duurzame Inzetbaarheidsanalyse (DIA): naast een medische keuring krijgen werknemers vanaf 1 juli 2016 een gesprek met een adviseur over hun toekomst in de Bouw en Infra. SIR ontwikkelde een communicatiestrategie om werknemers en werkgevers te verleiden actie te ondernemen om fit, veilig, gezond en gemotiveerd te kunnen (blijven) werken in de Bouw en Infra. Zij hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid.
Eerste stap in onze aanpak was samen met de cao partners een naam te ontwikkelen voor de nieuwe organisatie (Lees hier meer over ons stappenplan voor naamontwikkeling). SIR presenteerde 10 mogelijke namen die we in onze online CreatieveCell ontwikkelden. Alle namen waren door zusterorganisatie merkenbureau Markeys onderzocht. We kozen voor de naam Volandis, een afgeleide van het Spaanse woord ‘ volante’ wat vliegwiel betekent. De nieuwe organisatie wil een vliegwiel zijn voor persoonlijke en maatschappelijk wenselijke ontwikkelingen.
We ontwikkelden een communicatiestrategie waarbij de kantvraag voorop staat: wat wil een werknemer of bedrijf weten en wat heeft hij nodig? We laten in alle uitingen bedrijven en werknemers aan het woord. Ook de nieuwe website is gericht op het beantwoorden van vragen op de thema’s: Werk veilig. Houd plezier. Kijk vooruit.
Voor de visuele identiteit schakelden we na een bureauselectie Bloemendaal in Vorm uit Rijssen in. Zij ontwikkelden een krachtige huisstijl, waarin het vliegwiel en het lettertype onmiddellijk opvalt. Deze samenwerking leverde daarnaast de pay-offs ‘bewust werken werkt’ en ‘maak er werk van’ op. De huisstijl pasten we toe op verschillende online en offline instrumenten.
In een tijdsbestek van drie maanden is het gelukt vanaf 1 juli 2016 een volledige nieuwe organisatie op de kaart te zetten. Zowel inhoudelijk als visueel.
Klik op de afbeelding om de video van Volandis te bekijken.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.