Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Vragen > Hoe informeren we partners, cliënten en inwoners over de veranderingen in het sociaal domein?

Hoe informeren we partners, cliënten en inwoners over de veranderingen in het sociaal domein?

We ontwikkelden in cocreatie met circa 100 vertegenwoordigers van partners in het sociale domein in de regio Twente een communicatiestrategie voor de Transitie Sociaal Domein in Enschede.

Een strategie die ook goed toepasbaar is in andere gemeenten. Dit deden we o.a. in het regionale samenwerkingsverband van 14 gemeenten in Twente (Regio Twente), voor de transitie Jeugdzorg in de regio Foodvalley en in de gemeenten Dronten, Kampen, Rhenen en Amersfoort.

Communicatiestrategie Transitie Sociaal Domein

De communicatiestrategie, die in drie cocreatie sessies met professionals, communicatieadviseurs en bestuurders is ontwikkeld, bestaat uit drie lijnen.

1. Partnercommunicatie

Van gemeente naar partners over de status van ontwikkeling en uitvoering van beleid rondom de transities. Instrumenten voor de partnercommunicatie betroffen formats voor co-creatiesessies, nieuwsbrieven, webpagina, sociale media en monitortools.

Doel: Goede samenwerking van de gemeente met haar partners door het delen van actuele informatie over de status van de ontwikkeling en uitvoering van het beleid rondom de transities.

2. Cliëntcommunicatie

Van gemeente (samen met partners) richting de cliënten(kringen) over de veranderingen. Wat verandert er voor u? Instrumenten voor de cliëntcommunicatie betroffen voorbeeld cliëntbrieven, informatiefolders, informatiekaarten, informatiekalender en online database met cliëntvragen en –antwoorden.

Doel: Cliënten(vertegenwoordigers) duidelijkheid geven over de verandering door antwoord te geven op de vraag ‘Wat verandert er voor mij?’

3. Inwonerscommunicatie/participatie

Van gemeente (samen met partners) richting de inwoners om ze te inspireren (meer) maatschappelijk te doen. Hiervoor ontwikkelden we het campagneconcept WIJSAMEN met een logo, richtlijnen en een gebruikersmanual. WIJSAMEN is een initiatief waarbij mensen uit de samenleving elkaar inspireren met leuke, bijzondere en inspirerende ideeën en verhalen over maatschappelijk meedoen. De campagne wordt ondersteund door een inspiratieplatform en sociale media activiteiten en is getoetst bij een burgerpanel met deelnemers uit steden en dorpen.

Doel: Inwoners inspireren tot maatschappelijk meedoen op basis van echte verhalen.

Eind 2014 is aan de strategie de doelgroep ‘hulpvragers’ toegevoegd (‘Waar stel ik mijn vraag?’ / ‘Waar moet ik naar toe?’). Hiervoor ontwikkelden we een wijkteamaanpak. Daarnaast is er na 1 januari 2015 een onderscheid gemaakt tussen partners en gecontracteerde zorgaanbieders. Deze laatste groep heeft een andere informatiebehoefte. Hiervoor verzorgden we o.a. mailingen en het e-mailbeheer.

Meer info? Mail Martijn Ik heb een vraag
  • Case

  • Gemeente Enschede / Transitie Sociaal Domein

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen