De gemeente Enschede vroeg SIR een communicatiestrategie te ontwikkelen met als doel om bedrijven en inwoners te stimuleren tot duurzaam gedrag. Voorwaarde was dat we, samen met het betrokken beleidsteam duurzaamheid, in cocreatie met interne en externe doelgroepen werkten aan een communicatief duurzaamheidsbeleid. De kern van onze communicatiestrategie is het zichtbaar maken van de duurzame daden & deals. Door te laten zien wat er al gebeurt in de stad op het gebied van duurzaamheid, creëren we niet alleen een stukje bewustwording maar inspireren we anderen ook tot (meer) duurzaam gedrag.
De gemeente Enschede vindt het belangrijk om de stad te betrekken bij de totstandkoming van een actieplan Duurzaamheid. Een gezamenlijk plan zorgt voor meer draagvlak en heeft meer kans van slagen. Daarom is er gekozen voor een aanpak in cocreatie met de stad.
Inwoners en bedrijven uit Enschede zijn op twee momenten betrokken. Allereerst is er een peiling gehouden bij inwoners (via het EnschedePanel) en bedrijven. Doel van de peiling was het ophalen van bestaande duurzame initiatieven. En het ophalen van duurzame plannen en ideeën. Ruim 1850 inwoners en 157 ondernemers vulden de vragenlijst in. De factsheet en het rapport van de peiling zijn te vinden op de website van het EnschedePanel.
De ingediende duurzame plannen en ideeën konden tijdens ‘de Duurzame Ontmoeting’ besproken worden. Voor deze ontmoeting hadden zich ruim 150 inwoners en bedrijven aangemeld. De deelnemers werden over 15 themakamers door het stadshuis verdeeld. Elke kamer kende een thema zoals circulaire groei, buurtenergie, duurzame mobiliteit, verduurzaming sportverenigingen.
Onder begeleiding van een adviseur van de gemeente werden ideeën uitgewisseld en besproken met als ultieme doel; het komen tot een duurzame deal. Tijdens de Duurzame Ontmoeting zijn in totaal 19 Duurzame Deals opgehaald! Bekijk het beeldverslag van de Duurzame Ontmoeting.
De opbrengst van de peiling en de Duurzame Ontmoeting, was input voor het Actieplan Duurzaamheid. En dus ook de communicatieaanpak. Deze vorm van interactieve beleidsinvulling en de communicatie die daarbij hoort heeft z’n vruchten afgeworpen. Oproepen om mee te denken, daden te melden en deals te sluiten resulteren in een groot aantal spontaan gemelde daden en groot enthousiasme om mee te denken.
Factsheet
Beeldverslag Duurzame Ontmoeting
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.