Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
Inspiraties > Slimme gespreksinterventies bij participatie

Slimme gespreksinterventies bij participatie

Tijdens de workshop ‘Hoe zet ik slimme gespreksinterventies in bij participatie?’ op 23 maart jl. gingen we dieper in op 2 soorten valkuilen die we vaak tegenkomen in participatiegesprekken en nog belangrijker: welke acties en interventies je in kan zetten om deze te voorkomen. We delen enkele inzichten graag met jou!

2 valkuilen

1. Valkuilen door het ontbreken van een participatieaanpak

Het participatiegesprek is één van de stappen in een participatieproces en onderdeel van een groter geheel. Je start niet gelijk met het gesprek, maar je stuurt vanuit de participatieaanpak. Een participatieaanpak geeft namelijk kaders en sturing voor je gesprek. Zonder aanpak loop je het risico dat je bijvoorbeeld teveel onderwerpen wilt bespreken, niet de juiste mensen aan tafel hebt, geen duidelijk beeld hebt van wat je op wilt halen en hoe het vervolgproces eruit ziet etc. Ons advies is daarom: maak altijd voorafgaand een participatieaanpak, bijvoorbeeld met behulp van de methodiek Het Relevant Gesprek©.

2. Valkuilen door een stuurloos gesprek

Daarnaast zijn er valkuilen die voornamelijk plaats vinden in het gesprek zelf. Denk bijvoorbeeld aan emoties die de boventoon voeren, deelnemers die het gesprek overnemen en blanco het gesprek in gaan waardoor je niet weet waar je op kan sturen als gesprekleider. Hoe voorkom je deze valkuilen? Door sturing te geven in het gesprek door de inzet van gespreksinterventies.

Gespreksinterventies op basis van communicatieniveaus

Welke gespreksinterventies zijn er en in welke situatie gebruik je dan welke interventie? Voor gespreksinterventies hebben gekozen voor een model dat aansluit bij onze methodiek het Relevant Gesprek®, namelijk het kiezen van interventies op basis van drie communicatieniveaus: inhoud, proces en relatie. Bij elk niveau horen weer andere interventies. Wanneer je leert te luisteren en te reageren vanuit deze niveaus, kun je bewust sturing geven aan je gesprek. En de enige manier om dit te leren is door te oefenen. Zoveel als je kan. Elk dagelijks gesprek met vrienden, collega’s of klanten is een potentieel oefenmoment!

Wil jij ook leren hoe je gespreksinterventies inzet bij participatie?

Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuwe (incompany)training die in het teken staat van gesprekstechnieken bij participatie. De training bestaat uit diverse modules, met een goede balans tussen theorie en het oefenen in de praktijk (met trainingsacteurs). Houd de kalender in de gaten, want vanaf september geven deze training enkele keren per jaar. Is deze training ook iets voor jou en je collega’s? Laat het ons dan weten via participatie@sir.nl. Wij plaatsen je dan op de wachtlijst voor deze nieuwe incompany training.

Neem contact met ons op!
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen