Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Inspiraties > Hoe betrek je jongeren bij participatie?

Hoe betrek je jongeren bij participatie?

Jongeren zijn een lastige doelgroep om bij beleid te betrekken. Dat ondervinden gemeenten regelmatig. Toch is het soms belangrijk om ze bij participatietrajecten te betrekken. Jongeren zijn tenslotte de toekomst. Je ziet ook dat in de huidige coronacrisis de minister-president regelmatig met jongeren in gesprek gaat om te zien wat er bij hen leeft om het beleid daarop te kunnen afstemmen. Hoe betrek je jongeren bij jouw beleid of project? 

Het begint, zoals bij veel trajecten, met een goed doordachte aanpak aan de voorkant. Onze methodiek van het Relevant Gesprek© helpt bij het maken daarvan. We beantwoorden dan de onderstaande vragen. Ter illustratie hebben we een praktijkvoorbeeld toegevoegd. 

1. Waarom in gesprek?

Waarom wil je jongeren bij beleid of project betrekken? Participatie is ter ondersteuning van je beleid of project en nooit een doel op zich. Vraag je af wat de input van jongeren bijdraagt aan je beleid of project.

Voorbeeld. Een gemeente wilde nieuw jeugdbeleid maken, samen met partners, maatschappelijke organisaties, inwoners en jongeren. Als we beleid maken over jongeren, dan moeten we natuurlijk ook de jongeren zelf daarbij betrekken.

2. Wat is het onderwerp van gesprek?

Waar ga je het over hebben? Is het onderwerp voor jongeren relevant? Dit is een belangrijke sleutel voor het betrekken van jongeren. De onderwerpen van beleid zijn soms abstract en ver van hun bed. De kunst is om het onderwerp voor jongeren dichtbij te brengen. 

Voorbeeld. Het te ontwikkelen jeugdbeleid noemden we het Jeugdakkoord. We zijn met jongeren in gesprek gegaan over de ik-zit-lekker-in-mijn-vel factoren, die we vertaald hebben naar de thema’s in het beleid. De partners hebben vervolgens deze input gebruikt om verder over die thema’s in gesprek te gaan.  

3. Met wie wil je in gesprek?

Wie wil je uitnodigen? Dé jongere bestaat niet. Welke jongeren heb je nodig voor het beantwoorden van je participatievraag? Jongeren die interesse hebben in cultuur, in sport? Ervaringsdeskundigen? En hoe kun je ze het beste bereiken? Het uitgangspunt is daar zijn waar je doelgroep is. 

Voorbeeld. We hebben gekozen voor twee groepen jongeren: de ervaringsdeskundigen die iets konden vertellen over hun ervaring met hun ondersteuningstraject. En de jongeren die niet in een ondersteuningstraject zitten of zijn geweest.

4. Hoe ga je in gesprek?

De gespreksvorm moet passend zijn bij de jongeren en bij het onderwerp van gesprek. Er zijn vele verschillende manieren om het gesprek te voeren. We schreven eerder al eens een artikel over passende gespreksvormen voor jongeren.

Voorbeeld. De ervaringsdeskundigen hebben we bereikt via het netwerk van belangrijke partners van de gemeente zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Welzijnswerk. Zij hebben met jongeren contact opgenomen en hen persoonlijk een aantal vragen gesteld. De jongeren die niet een ondersteuningstraject zaten, hebben we bereikt via een sportevenement en de scholen. Dat zijn plekken waar de jongeren zijn. We hebben de tool Mentimeter gebruikt en een paar vragen gesteld. Deze vragen werden door begeleiders in 11 verschillende klassen gesteld aan jongeren tussen de 10-18 jaar. Hierdoor hebben we in korte tijd 276 jongeren bereikt.

Geen doel op zich

Hoe betrek je jongeren bij participatie? Door te beseffen dat het betrekken van jongeren geen doel op zich mag zijn, maar een relevante bijdrage moet leveren aan je beleid of project. En als dat het geval is, dan kan de methodiek van het Relevant Gesprek© je helpen deze aanpak te maken.

Meer weten over de methodiek Relevant Gesprek©? Volg de Basisraining Relevant Gesprek® of volg ons webinar Participeren kun je leren.

Meer info? Mail Barbara
  • Inspiratie

  • 8 passende gespreksvormen voor jongeren

    Lees meer

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen