Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Inspiraties > Vijf ‘andere’ manieren van wijkcommunicatie

Vijf ‘andere’ manieren van wijkcommunicatie

Gemeenten streven naar betrokkenheid en participatie van wijkbewoners. Wijkcommunicatie is hierbij de mogelijke succesfactor. Je kan als wijkbewoner namelijk pas iets vinden en daarop inspelen, als je goed geïnformeerd bent over wat er speelt in jouw omgeving. Om als gemeente met wijkbewoners te communiceren worden verschillende kanalen en middelen ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de (stadsdeel)pagina in de Huis aan Huis, de gemeente website, wijkkrantjes of een (nieuws)brief. Deze middelen zijn ook zeker effectief (en zeker voor een bepaalde groep bewoners). Maar hoe zorg je er nou voor dat je juist die mensen bereikt, die tot dusver minder betrokken zijn geweest? We geven vijf voorbeelden van ‘andere’ manieren van wijkcommunicatie, die hierbij kunnen helpen.

1. Straatinterview

 Naast het plaatsen van een oproep aan inwoners in de HaH of wijkkrant om mee te denken over een bepaald onderwerp, kun je ook zelf de interactie opzoeken en actief informatie ophalen. Denk aan een straatinterview. De wijkregisseur/een raadslid gaat de straat op en vraagt om de mening van wijkbewoners over een actualiteit. Het is een snelle, laagdrempelige manier om in gesprek te gaan met je publiek. Tegelijkertijd leren mensen jou kennen en word je dus een gezicht in de wijk. 

2. Aansluiten bij een (bestaand) evenement

Gemeenten organiseren regelmatig wijkbijeenkomsten, waarbij vaak één thema centraal staat. Zoals bijvoorbeeld veiligheid in een wijk, de aanpak van wateroverlast of een bestemmingsplan. De bijeenkomsten worden vaak bezocht door betrokken wijkbewoners, oftewel: de bewoners die je vaker ziet verschijnen. Om een groter en ander publiek te bereiken, is het aansluiten bij een bestaand evenement in de wijk een andere goede optie. Zorg voor een mooie (maar bescheiden) stand of kraam met informatie over jouw thema en ga actief met bezoekers in gesprek.  

3. Buurtapp

Whatsapp wordt door gemeenten al steeds vaker gebruikt als communicatiemiddel. En inmiddels komen er ook steeds meer apps op de markt die het communiceren van buurtbewoners onderling makkelijker maakt. Voorbeelden zijn Nextdoor en Buurtapp. Als gemeente kun je deze app ook inzetten om op wijkniveau belangrijke informatie te delen, een oproep of uitnodiging te plaatsen of een vraag te stellen. Inwoners kunnen vervolgens wel zelf bepalen op welke informatie zij willen reageren: de communicatie tussen buurtbewoners onderling staat met deze apps voorop.

4. Muur

Stel je bent bezig met een project in de wijk, waarbij je in een bepaalde fase graag de meningen en ideeën van wijkbewoners ophaalt. Je kunt er dan voor kiezen het gebruikelijke bewonerspanel in te zetten, bijvoorbeeld met een online enquête. Een andere, meer originele manier is bijvoorbeeld het gebruik van een buitenmuur in de wijk om ideeën en/of meningen op te halen. Een soort klaagmuur, maar dan met een positieve insteek. Zorg daarbij dat de muur opvalt en staat op een plek waar veel mensen komen (vindplaats).


5. Huisbezoek

Een andere, meer persoonlijke manier om in gesprek te gaan met wijkbewoners, is een huisbezoek. Ga eens letterlijk langs de deuren als wijkregisseur of raadslid om informatie te delen en ideeën op te halen. Een soort keukentafelgesprek, waar je op een hele persoonlijke manier in contact treedt met wijkbewoners. Waardoor je weet wat er speelt in de wijk en daar ook op de juiste manier op in kan spelen.

Meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie voor de keuze uit communicatiemiddelen- en kanalen? Bekijk dan onze Middelenschijf en Middelenbox. De Middelenbox bevat ruim 200 inspiratiekaarten met verschillende communicatiemiddelen, ingedeeld op basis van de vijf schijven van de Middelenschijf. 

Meer info? Mail Amanda Ik heb een vraag
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen