Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Inspiraties > Hoe verbeteren we in één dag 10.000 klantcontacten?

Hoe verbeteren we in één dag 10.000 klantcontacten?

Eenduidig communiceren vanuit een grote organisatie als een gemeente of waterschap is niet altijd eenvoudig. Bijvoorbeeld doordat medewerkers zelf hun externe communicatie verzorgen. Hierdoor kan er een verschil ontstaan in uitstraling, huisstijl, schrijfstijl, etc. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers weer eenduidig communiceren? En dat ze de afspraken kennen en deze ook in de praktijk toepassen? Een mooi instrument hiervoor is het organiseren van een Metamorfosedag. Een dag waarop je met alle betrokken partijen samen werkt aan het verbeteren van je communicatie. Leuk, inspirerend én effectief. SIR deed dit al voor GGD Twente en De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. 

Doel Metamorfosedag

Met een Metamorfosedag kun je verschillende doelen nastreven:

•    (nieuwe) communicatierichtlijnen verankeren in de organisatie – intern 
Denk bij communicatierichtlijnen aan een bijvoorbeeld een corporate story en/of een nieuwe huisstijl. Door één dag te kiezen waarop je deze richtlijn(en) implementeert, werk je er met elkaar naartoe en creëer je noodzaak. 

•    Verbeteren van het klantcontacten met de diverse doelgroepen – extern 
Het met elkaar werken aan diverse interne en externe communicatiemiddelen, draagt bij aan het meer klantgericht communiceren met de doelgroep(en).

De Metamorfosedag in het kort 

Tijdens de Metamorfosedag gaan medewerkers met externe tekstschrijvers en ontwerpers in teams aan de slag met het omzetten van communicatiemiddelen volgens de vastgestelde communicatierichtlijnen. Middelen die door de medewerkers zelf zijn aangedragen. Naast bestaande en nieuwe middelen, gingen we bij De Dienst ook aan de slag met beleid rondom bijvoorbeeld social media gebruik, nieuwe team- en functienamen en een nieuw concept voor het aanstellingspakket van nieuwe medewerkers. Zo werk je aan het verbeteren van zowel de in- als externe communicatie.

Vijf argumenten voor een Metamorfosedag

1. Planning creëert noodzaak 
Door het op één dag te organiseren, creëer je noodzaak en focus. Het wordt onderwerp van gesprek. Er is positieve aandacht voor de communicatierichtlijnen, in plaats van dat medewerkers die opgelegd krijgen. Dit zorgt voor draagvlak.

2. Veel resultaat in weinig tijd
In een dag tijd kun je veel werk verzetten. Gemiddeld pas je tussen de 20 tot 40 middelen aan. Een enorm resultaat dat je lang niet zo snel bereikt wanneer het tussen de bedrijven door moet. Bovendien maak je het resultaat door de Metamorfosedag zichtbaar, waardoor het gaat leven in de organisatie. 

3. Medewerkers worden eigenaar
Medewerkers brengen tijdens de Metamorfosedag hun eigen middelen in die ze graag aangepast zien. Ze krijgen dus volop de gelegenheid mee te denken. Hierdoor worden medewerkers eigenaar, wat betrokkenheid creëert. 

4. Eenduidig communiceren volgens (nieuwe) communicatierichtlijnen
De communicatierichtlijnen (verhaal, visueel en/of content) vormen de basis en het vetrekpunt van de dag. Door de Metamorfosedag maak je deze richtlijnen kenbaar, wat bijdraagt aan het eenduidig communiceren. Het is belangrijk dat de richtlijnen dus vooraf voor iedereen helder zijn. De richtlijnen vastleggen in een communicatiehandboek kan hierbij helpen. 

5. Het is leuk en geeft energie
Het met elkaar werken aan het verbeteren van de communicatie is leuk en geeft bovendien veel plezier en energie. De Metamorfosedag heeft een duidelijk doel en het levert wat tastbaars op. Hierdoor appelleert het veelal aan een groot deel van de organisatie dat gericht is op uitvoering en ook écht iets wil doen. 

Meer weten over een metamorfosedag?

Ook een Metamorfosedag organiseren? De adviseurs van SIR kunnen je zowel begeleiden/coachen, als wel de hele organisatie uit handen nemen. Neem voor meer informatie contact op met Martijn Schenning: m.schenning@sir.nl

 

 

Video metamorfosedag de Dienst

Artikel over (her)positionering

 



Video metamorfosedag GGD

Case GGD Twente

Ik heb een vraag Meer info? Mail Martijn
  • Case

  • GGD Twente / Eenduidige communicatie

    Lees verder

  • Vraag

  • Hoe maken we de meerwaarde van onze organisatie zichtbaar?

    Lees verder

  • Inspiratie

  • In gesprek over (her)positioneren

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen