Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Inspiraties > Persberichten: nog van deze tijd of passé?

Persberichten: nog van deze tijd of passé?

Nog geen 10 jaar geleden stuurden organisaties hun persberichten per post of fax naar redacties en journalisten. De dagen erna spitte je hoopvol alle kranten door om te kijken of het bericht was overgenomen. Was dit het geval, dan knipte je het artikel uit en maakte je er een mooie knipselkrant van voor de afdeling en het archief. De tijden zijn inmiddels behoorlijk veranderd. We sturen persberichten per e-mail, delen het meteen op eigen website en via social media en we kunnen vrijwel meteen zien of er iets met het bericht gedaan wordt. In de snelle wereld van online media vragen we ons af; is het versturen van persberichten nog wel van deze tijd? Gebruikt de journalist of redactie persberichten nog wel als waardevolle nieuwsvergaring? Zo niet, hoe kun je dan het beste onder de aandacht komen? We vroegen het aan journalisten uit de praktijk.

Henk ten Harkel, Nieuwsmanager TC Tubantia

“Op de redactie krijgen we zo’n 200 persberichten per dag binnen van allerlei organisaties en instellingen. Daarvan gaat een groot deel de prullenbak in. We selecteren de berichten op nieuwswaarde en of er interessante activiteiten of mededelingen zijn voor de bevolking. Het is een klein onderdeeltje van onze nieuwsvergaring. Als het nieuws is, dan brengen we het. Dit betekent niet dat we het persbericht klakkeloos overnemen, maar we bellen of maken een afspraak om er ons eigen verhaal van te maken. Maar als er groot nieuws wordt verspreid met een persbericht, dan doet een organisatie iets fout. Er zijn heel veel online partijen die persberichten letterlijk op hun website kwakken, zonder te checken. Als ik zeker weet dat nieuws al flink is rondgepompt, dan doe ik vaak niks met een persbericht. De waarde van het nieuws is dan namelijk al flink gedaald. Wil je jouw verhaal in de krant, dan kun je veel beter bellen.

Kortom: zo nu en dan is een persbericht wel handig, maar dan niet voor groot nieuws. Bekijk per onderwerp wel communicatiemiddel het beste past. Mocht je vervolgens kiezen voor een persbericht, zorg er dan voor dat je het kort en krachtig houd. Wat ik wil weten is: wat is het nieuws? Alle zijweggetjes hoef ik niet te weten.”

Martin Steenbeeke, freelance eindredacteur RTV Oost

“Vroeger was je voor nieuws bijna afhankelijk van persberichten. Nu is die afhankelijkheid een stuk minder. Er zijn zoveel nieuwsbronnen bij gekomen. Denk aan social media, newsfeeds. Ook inwoners zijn tegenwoordig ook een soort correspondenten. Je weet tegenwoordig veel sneller wat er speelt. Ondanks deze ontwikkelingen zie ik een persbericht nog steeds als een belangrijk middel om een redactie te attenderen op of warm te maken voor gebeurtenissen. Als een soort uitnodiging waarbij er alvast relevante informatie wordt gegeven over het wat, hoe en waarom. Volledige uitgewerkte persberichten nemen we nooit één op één over. Dit komt ook omdat we bij RTV Oost eigenlijk altijd onze eigen audiovisuele vertaling maken. En ook de journalisten die werken bij de redactie van een krant maken er vaak hun eigen verhaal van.

Als ik een tip zou moeten geven voor organisaties: houd je berichten summier en zorg alleen voor de benodigde relevante informatie. Ook kan het helpen om voorafgaand of na het versturen van een persbericht te bellen, bijvoorbeeld met de vraag of de inhoud helder is. De keuze of er iets mee gedaan wordt, blijft uiteraard bij de redactie.”

Ik heb een vraag
  • Vraag

  • Welke media kan ik/mijn klant het beste inzetten?

    Lees verder

  • Inspiratie

  • Drie redenen om te adverteren in print media

    Lees verder

  • Inspiratie

  • Hulp bij de inrichting van een redactieteam

    Lees verder

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen