Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er bij SIR gebruikgemaakt van cookies om berichten te delen en meldingen te tonen.

Analyticscookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.

Ik accepteer cookies Privacy Policy
SIR logo
  • Home
  • Adviseurs
  • Aanbod
  • Klantvragen
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Werkvelden
      • Participatie
      • Zorg & welzijn
      • Innovatie
      • Ruimte & gebied
      • Duurzaamheid
      • Economie & werk
  • Zoeken
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
Inspiraties > Vervangt WhatsApp het telefooncontact?

Vervangt WhatsApp het telefooncontact?

Op iedere bedrijfswebsite vind je wel een contactpagina. Met het bezoek- en postadres, het e-mailadres en telefoonnummer. Vaak gevolgd door het faxnummer (faxen? wat is dat?) en de social mediakanalen. Het is al ‘heel normaal’ om de Facebook- en Twitterpagina bij de contactgegevens te zien staan. Er viel ons al enige tijd een aanvulling op: WhatsApp. Steeds meer bedrijven zijn tegenwoordig ook via WhatsApp te bereiken. En voegen WhatsApp toe aan de contactgegevens. Een mooie toevoeging. Want WhatsApp wordt momenteel door ruim 9,5 miljoen Nederlanders gebruikt en is op 92% van de Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Dit zijn in totaal 11,2 miljoen smartphones. Behoorlijk veel dus.
(bron: Marketingfacts)

WhatsAppen bij kiespijn

Zo zetten vliegtuigmaatschappen WhatsApp steeds vaker in als klantenservice voor vragen over je vlucht of handbagage. Ook voor de openingstijden van jouw kledingwinkel of om te checken of jouw bestelling al onderweg is, stuur je gewoon een WhatsAppje. En wist je dat sommige tandartspraktijken ook te bereiken zijn via WhatsApp? Bij kiespijn geeft de tandarts graag via WhatsApp advies. Door de invoering van een desktop app zijn steeds meer bedrijven WhatsApp gaan inzetten. De desktop app is een programma op je computer, waardoor je net zoals met je telefoon kunt appen met je vrienden, collega’s en familie. Voor bedrijven dus erg handig!
(bron: Marketingfacts)

WhatsApp bij publieke organisaties

Whats-App is als toegangskanaal ook door publieke organisaties ontdekt. Naast bellen, mailen, post, een bezoekje aan het loket of social media, kun je bij een gemeente of waterschap sinds kort ook via WhatsApp een vraag stellen. Wij waren benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. We vroegen het aan Odyl Zwienenberg van waterschap Vechtstromen en Carolien Huisstede van gemeente Hof van Twente.

Odyl Zwienenberg, online communicatieadviseur, waterschap Vechtstromen

“Na de zomervakantie zijn wij bij waterschap Vechtstromen gestart met WhatsApp. Reden hiervoor was dat we graag wilden aansluiten bij de huidige communicatiemiddelen. En daarnaast is WhatsApp natuurlijk ook gewoon een laagdrempelig middel. Je stelt via WhatsApp gemakkelijk je vraag en wij kunnen deze vragen weer snel beantwoorden.

Op onze website staat hoe je ons kunt bereiken via WhatsApp. Dit is uitsluitend tijdens kantooruren, van maandag tot vrijdag. We beheren met twee personen binnen waterschap Vechtstromen de social mediakanalen. En daar hoort nu dus ook WhatsApp bij.

We hebben tot nu toe goede ervaringen met WhatsApp. Er komen zo’n vijf tot zeven vragen en meldingen per week binnen. Zo kregen we laatst een vraag over de lage waterstand in een beek. Of een melding over een tak die voor de webcam bij de Dinkel hing. Erg handig dat vaak ook direct een foto wordt meegestuurd. Zo kunnen we precies zien wat er aan de hand is. Zodra het probleem is opgelost, melden we dit en krijgen we vaak een gewaardeerde en tevreden reactie terug. Soms zelfs met een foto van het opgeloste probleem. Leuk!

Een tip voor organisaties die WhatsApp nog niet inzetten: doen! Je kunt een heel plan schrijven, maar van te voren kun je niet goed inschatten welke vragen en meldingen er binnen komen. Ons advies is gewoon doen, het ervaren en vervolgens je diensten verbeteren.”

Carolien Huisstede, medewerker communicatie, gemeente Hof van Twente

“Wij zetten WhatsApp al even in. In september 2015 zijn we hiermee begonnen. We zijn gestart als ‘proef’, om te bekijken of WhatsApp op langer termijn ook een aanvulling kan zijn op de gemeentelijke dienstverlening. Dit bleek een succes: we gebruiken nog steeds WhatsApp!

We zien WhatsApp echt als een apart contactkanaal. Via dit kanaal kunnen inwoners alle vragen stellen. We zetten WhatsApp nog niet echt voor bepaalde, specifieke thema’s of onderwerpen in.

Binnen de gemeente hebben we een webcareteam samengesteld. Vijf mensen zijn verantwoordelijk voor ‘de webcare’. Hier verstaan we Facebook, Twitter en WhatsApp onder. Via onder andere deze kanalen beantwoorden wij vragen. Dit doen we tussen onze andere werkzaamheden door. Het is dus (nog) niet zo dat wij mensen vrij hebben gemaakt om ‘volledig’ met webcare bezig te zijn.

We hebben een speciaal nummer ingesteld, die alleen gebruikt wordt om WhatsApp berichten te sturen en te ontvangen. Alle werkdagen zijn we van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken. En we reageren uiterlijk binnen 24 uur op de vragen.  

We merken veel voordelen op. WhatsApp is een goede aanvulling op de al bestaande communicatiekanalen en een laagdrempelige manier om vragen te stellen en informatie te delen. Om een indicatie te geven: de afgelopen vier weken hebben we 75 reacties gestuurd op berichten die via WhatsApp binnenkwamen.

Onze belangrijkste tip: gewoon beginnen! Bij gemeente Hof van Twente hebben we dat ook gedaan. 1 augustus hebben we bedacht dat we iets met WhatsApp wilden, 1 september hadden we het draaien. Al gaandeweg kun je nog bijsturen.”


 

Voordelen en nadelen WhatsApp op een rij

Voordelen +

  • Groot bereik
  • 24/7 te gebruiken
  • Makkelijk voor het versturen van foto's/video's
  • Makkelijk en snel gebruik
  • Persoonlijk contact


Nadelen -

  • Niet geschikt voor het delen van privacygevoelige informatie
  • 24/7 bezetting/beheer nodig of bereikbaarheidstijden aangeven
  • Geen statistieken beschikbaar
  • Kleinschalig gebruik (maximaal 256 personen tegelijk)


(Bronnen: Frankwatching, Noa Kenniscentrum en Marketingfacts)

Ik heb een vraag
  • Product

  • Finchline / online media monitoring

    Bekijk het product

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Contact

Enschede: Voortsweg 131
Utrecht: Arthur v. Schendelstraat 650

053 430 70 44
info@sir.nl

 

Over SIR

SIR is een communicatie- en participatiebureau in Enschede en Utrecht.

© 2023 SIR. Alle rechten voorbehouden.

×

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen met daarin de laatste updates en nieuwtjes? Je kunt je eenvoudig inschrijven via onderstaand formulier.

 

×

Heb je gevonden wat je zocht?

Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.

Vragenlijst invullen