Tools

Op basis van onze communicatievisie op participatie hebben we een aantal praktische tools ontwikkeld voor communicatie- en participatievraagstukken. Dit zijn tools die beleid- en communicatieadviseurs inspireren of die helpen bij de uitvoering van de gekozen strategie.

eParticipatie: online inwonersplatform Ikpraatmee

Antwoorden op participatievragen vind je in gesprek met je omgeving. Maar die omgeving is heel divers en veel inwoners zijn niet zo gemakkelijk te bereiken. Het gebruik van een laagdrempelig online participatieproces kan hiervoor de oplossing zijn. Wij ontwikkelden een online platform en aanpak ondersteund door een offline- en onlinecampagne. Deze gemakkelijk toegankelijke wijze van samenwerken met inwoners, bedrijven en organisaties biedt de mogelijkheid tot: ophalen van ideeën, toetsen van beleid, stemmen over te maken keuzes, vinden van burgerinitiatieven. Het platform is eenvoudig op maat in te richten voor diverse participatievragen die spelen binnen je gemeente. Lees meer over het eParticipatieplatform.

Campagnewijzer voor publieke campagnes

Als (publieke) organisatie wil je je publiek op een zo effectief mogelijke manier informeren, overtuigen en/of beïnvloeden. Het inzetten van een gedragscampagne behoort hierbij tot de mogelijkheden. Maar waar moet je op letten bij het opzetten van een publieke campagne? Hoe bereik je je publiek? Hoe bepaal je de strategie om gedragsdoelstellingen te halen? We ontwikkelden een Campagnewijzer op basis van de CASI-methodiek van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, die we toepassen op gedragscampagnes van lokale overheden. De Campagnewijzer geeft je inzicht hoe je met communicatie gedrag kunt veranderen, welke factoren gedrag bepalen en leren je hoe je de methodiek zelf kunt inzetten. Lees meer over de Campagnewijzer.

Publieksanalyse en Publiekswaaier

Welke publieksgroepen zijn van belang? En met wie ga je in gesprek? Met behulp van de Publieksanalyse en de Publiekswaaier bepaal je de belangrijkste publieksgroepen. De Publieksanalyse is gebaseerd op de omgevingsanalyse van Factor C. Je brengt in kaart met wie je in gesprek wilt en waarover. Wat wil je dat jouw publiek doet? Meeweten, meedenken, meewerken of meebepalen? In de Publieksanalyse benoem je verschillende publieksgroepen. Om je te helpen de publieksgroepen te benoemen, gebruik je de Publiekswaaier. De waaier bestaat uit 125 verschillende publieksgroepen in het fysieke en sociale domein. Lees meer over de Publieksanalyse en Publiekswaaier.

Participatietrap en Participatiebox

Er zijn vele mogelijkheden voor het organiseren van een gesprek met inwoners en/of professionals. Maar wat is nu een leuke en passende vorm? Met behulp van de Participatietrap en Participatiebox kies je een passende gespreksvorm. Voor het organiseren van een gesprek nemen wij de Participatietrap als uitgangspunt. Op basis van de Participatietrap bepaal je het doel van je gesprek: informeren, inventariseren, verdiepen en samendoen. In de box zitten ruim 100 inspirerende gespreksvormen die je kunt inzetten voor het gesprek met inwoners en partners. De gespreksvormen zijn ingedeeld op basis van de gespreksdoelen van de Participatietrap. Lees meer over de Participatietrap en Participatiebox.

Rubriekenbox

In de dagelijkse praktijk zochten we voor onze opdrachtgevers naar mogelijkheden om content aantrekkelijk en relevant aan te bieden aan de doelgroep. Of om in content marketing termen te spreken aan ‘het publiek’. Zo ontstond de Rubriekenbox. Een box met 200 inspiratiekaarten om te helpen content op een creatieve wijze te verpakken. Lees meer over de Rubiekenbox.

Middelenschijf + Middelenbox

De inzet van de juiste middelen en kanalen is van belang bij het bereiken van je publiek. Met behulp van de Middelenschijf en Middelenbox kies je de middelen en kanalen waarmee je je publiek kan bereiken. De Middelenschijf bestaat uit vijf schijven die samen de inhoud en vorm van je communicatiemiddel bepalen. Je draait de schijven om voor jouw publiek de optimale route te bepalen. De Middelenbox bevat ruim 200 inspiratiekaarten met verschillende communicatiemiddelen, ingedeeld op basis van de vijf schijven van de Middelenschijf. Met gebruik van de inspiratiekaarten kom je tot nieuwe mogelijkheden en routes om je publiek te bereiken. Lees meer over de Middelenschijf- en box.