Gemeenten zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor bijna alle ondersteuning aan mensen die het alleen niet redden op het gebied van werk & inkomen, zorg, welzijn, opvoeding en jeugdzorg. Vanaf die datum zijn de drie transities in het sociaal domein een feit:
In mei 2013 wonnen we een pitch van de gemeente Enschede voor het ontwikkelen van een communicatiestrategie voor de Transitie Sociaal Domein. Voorwaarde was dat de strategie regionaal uitrolbaar moest zijn.
Onze visie bestond uit het ontwikkelen van een communicatiestrategie in co-creatie met partners in het sociaal domein. Achterliggende gedachte van deze visie, is dat de communicatie samen met de partners in het sociaal domein uitgevoerd moest worden. Immers, de partners kennen de doelgroepen in het sociaal domein: de cliënten, de cliëntvertegenwoordigers en de hulpvragende inwoners. Zij beschikken al over bij de doelgroep bekende communicatiekanalen en over communicatiebudgetten. Tot slot hebben de partners, net als de gemeente, belang bij goede communicatie gedurende en na de transities.
Wil je misschien meewerken aan ons onderzoek om onze website te verbeteren? Je kunt dan onze vragenlijst invullen d.m.v. onderstaande knop.